Siracusa / Sicilya Dosyası

Sicilya'nın güzel noktalarından biri, Siracusa'yı görmek için Katanya'dan hareket ediyoruz. Burası büyük matematik bilgini Arşimet'in doğup büyüdüğü ve büyük buluşlarını yaptığı, kısaca sokakları Arşimet kokan İtalyan şehri. Katanya'dan yaklaşık 1 saat sürüş mesafesinde ve konum olarak Katanya'nın güneyinde bulunuyor. Eski çağların en önemli Yunan koloni devletlerinden biri olarak kurulmuş. MÖ 734 yılında Korinthoslular tarafından kurulmuş ve sürekli işgal tehdidi yaşamış. Arşimet de, şehir Romalıların elinde iken bir Romalı asker tarafından öldürülmüş.

Şehrin eski tarihte kurulduğu yer (old town) aslında bir ada (Ortigia Adası). Ana karadan adaya iki adet köprü ile giriliyor. Bunlardan biri Umbertino Köprüsü (Ponte Umbertino) diğeri ise SantaLucia Köprüsü (Ponte Santa Lucia). Biz de aracımızı köprülere yakın bir yerde park edip, köprüden adaya yürüyerek giriş yaptık. Ada zaten yürüyerek gezilmeli çünkü dar sokakların, meydanların, çeşmelerin, sahil boyunca sıralanmış kafelerin ve genelde sarı rengin hâkim olduğu tarihî binaların keyfi böyle çıkar. Adanın UNESCO Dünya Mirasları Listesi'nde olduğunu da söyleyerek yürüyüşümüze başlayalım.

Köprü üzerinde iken sağ tarafımızda aslında buranın güzel bir sahil ve balıkçı kasabası olduğunu anlıyorsunuz ama köprüden geçince tarihin içine düşüyorsunuz. Sağda gördüğümüz kalıntı Porta Urbica, yol çalışması yapılırken tesadüfen bulunmuş. Şehrin sur duvarları ile şehir kapısının burası olduğu düşünülüyor. Yolumuza devam ediyoruz çünkü asıl göreceğimiz kalıntılara çok yakınız. Apollo Tapınağı (Tempio di Apollo) MÖ 6. yüzyılda yapılmış çok önemli bir tapınak ancak bugüne kalanlar maalesef çok az.

Corso Giacomo Matteotti Caddesi’nden yürümeye devam ediyoruz ve Arşimet Meydanı'na (Piazza Archimede) ulaşıyoruz. Meydanı çevreleyen güzel binaların ortasında yer alan anıt çeşme (Fontana di Diana) ise meydanı güzelleştiren en önemli yapı. Başta Tanrıça Diana Heykeli ve daha birçok heykel ile çok dikkat çekici. Buradan Amalfitania Caddesi'ne (Via del Amalfitania) girip ilk sola döndüğünüzde şehirdeki en önemli meydana (Piazza Duomo) ulaşıyorsunuz. Katedral öncesi gördüğünüz bina Belediye Binası (Municipio).

Duomo Meydanı'nda yer alan heybetli katedral, Duomo di Siracusa (Cathedral of Syracuse). Katedral 640 yılında Bizanslılar tarafından inşa edilmiş, Araplar tarafından camiye, Normanlar döneminde tekrar kiliseye dönüştürülmüş ve daha sonraki eklemelerle de bugünkü halini almış. Dikkatli incelendiğinde değişiklikler fark edilebilmektedir. Katedralin hemen devamında bir kilise daha bulunuyor, Chiesa di Santa Lucia. Kilisede İtalya'nın önemli ressamlarından Caravaggio'nun 1608 yılında yaptığı bir tablosu bulunmaktadır.

Kiliseden sonra yolu denize doğru takip ettiğinizde Largo Aretusa Meydanı’na ulaşacaksınız. Burada harika bir seyir terası ve Aretusa Pınarı (Fonte Aretusa) bulunuyor. Terasta uzun uzun manzarayı seyrettik ve pınarı inceledik. Fonte Aretusa bir tatlı su birikintisi ve içerisindeki papirüsler ile ördekler, kırmızı balıklarla turistler ve yereller için çekim merkezi.

Gezimizi bitirmek için acele etmiyoruz, daha çok zamanımız olduğu için geri dönüp bu kez ara sokaklara girip çıkmaya başladık. Sicilya kentlerinde çok sık göreceğiniz dar sokaklar, çamaşırlı ve çiçekli balkonlu evler burada da çok güzel görüntüler oluşturuyor. Kafamıza göre sokaklara girip çıkıyoruz ve onlarca fotoğrafla yine pınara geliyoruz.

Pınarın yanından inip sola döndüğünüzde yol sizi kaleye (Castello Maniace) götürüyor. Sağa döndüğünüzde ise çok güzel bir sahil yolu (Foro Vittorio Emanuele II) bulunuyor ve bu yol bizi adadaki başlangıç noktamız olan iki köprüye ulaştırıyor. Geldiğimiz gibi köprüden geçip aracımıza biniyoruz, Katanya'da otele dönme vakti.

haydigeziyoruz

Biz Dilek ve Bora Aydoğdu, gezmeyi seven iki gezginiz. Dilek emekli öğretmen, Bora emekli askeri öğretmendir.