TARİHİ İPEK YOLU ÜZERİNDEKİ ŞEHİR: MEŞHED

222404 Ara 2014Gezi Notu
nevinsalmannevinsalmanGold Yazar04 Ara 201422240 Yorum

Geldik Şeh-i Meşhed’e, şehit makamına…

9. yüzyıla kadar bir köy iken bugün 6,5 milyon nüfusu ile Horasan eyaletinin merkezi konumunda ve ülkenin ikinci büyük kenti. Bir özelliği de tarihi İpek Yolu üzerinde olması. Nüfusu 2,5 milyon. Her yıl 100.000’den fazla hacının ziyaret ettiği, İran'ın en tutucu kentlerinden biri (en tutucu kent ise Kum) olan Meşhed; önemli bir dinsel ve siyasal bir şehir olmasının yanı sıra uluslararası bir ticaret merkezi aynı zamanda.

Dün gece geç saatlerde geldik şehre ve yarın uzun bir otobüs yolculuğumuz olduğu için hemen yatıyoruz. (Otelimiz 4 yıldızlı Homa Hotel)

Bugün Nişabur’a gidiyoruz, giderken de yol üzerinde Fakr-ı Davud Kervansaray ve Qademgah Durrud’u ziyaret edeceğiz. Kahvaltıdan hemen sonra yola çıkıyoruz. Şehre gündüz gözüyle bakınca Tahran'dan daha ferah, daha temiz, binalar alçak olduğu için olsa gerek daha ferah bir şehir gibi geldi. Yeşil parkları, geniş yolları olan Meşhed'in havaalanı da uluslararası. Bölgenin iş ve ticaret merkezi olan şehirde en önemli uzmanlık kolu halıcılık.

FAKR-I DAVUD

Yolda ilk durağımız Fakr-ı Davud Kervansarayı. Meşhed’in tarihi İpek Yolu üzerinde olduğunu söylemiştim, bu nedenle de yol üzerinde birkaç kervansaray var. Anadolu tipi bir Kervansaray burası, çöle çıkmadan önceki son durak. Dışardan tuğla bir yapı, giriş kapısı oldukça görkemli, dört köşesinde kuleler, içi ise oldukça ferah, ortada yüksekçe bir kubbe, yanlarda ise tonozlar bulunuyor. Şu anda sadece turistik bir mekan…

Meşhed

Paket turlarda kaçırılmaması gereken en güncel ve ekonomik kampanyalar şöyle: Bansko Kayak Turu – 1 Gece Bedava, Bansko Kayak Turu – Ücretsiz Kayak Eğitimi, Lapland Turu - Son dakika 200 Euro indirim, %25 indirimli Prag Turu, Sicilya & Malta Turu – Son dakika %5 indirim, Belgrad Turu - %25 indirim , Prag Turu 14 Şubat Özel – Son Dakika %5 İndirim

Meşhed-1

Meşhed-2

QADEMGAH DURRUD

İkinci durağımız Nişabur yakınlarındaki Qademgah, bu mekanın özelliği, buradaki siyah bir taşın üzerinde bulunan bir çift insan ayağı izleri ki bu ayak izlerinin bir mucize gerçekleştiren İmam Rıza’ya ait olduğuna inanılmakta. İnanışlara göre İmam Rıza bir su pınarı kenarında mola verir ve namazını kılar, birden mucizevi bir şekilde ayak izleri üzerinde durduğu taşın üzerinde belirir, daha sonra Kral Abbas Safavi tarafından bu pınarın yanına bir mescit inşa ettirilmiş. Bu nedenle de kutsal şehir Meşhed’e gelen hacı ve turistler bu mekanı da ziyaret ederek bu pınardan su içiyor ve hacı olduklarına inanıyorlar.

Meşhed-3

Yüksek bir kubbe altında dört revaklı bir plan, duvarlar yine güzel seramik işçiliğini sergileyen, büyükçe bir bahçesi olan bir alan. İçeride ayak izlerinin olduğu taş demir parmaklıklarla çevrilmiş. Kadınlara ait bölümden giriyoruz içeri, insanlar taşın etrafının çevrili olduğu demirlere yapışmış, dualar etmekte, ağlamakta. Ayak izinin olduğu bölüme yanaşmak mümkün değil. Orada bulunan bir görevli kadının zorlukla yer açmasıyla ne çektiğimi bilmeden birkaç fotoğraf çekiyorum, biraz flu olmakla birlikte ayak izleri görünüyor, mucizenin doğruluğu inananlar için.

Meşhed-4

Meşhed-5

Meşhed, Nişabur yolu üzerinde Fakr-ı Davud ve Qademgah ziyaretlerimizden sonra Nişabur’a geliyoruz. Gelme nedenimiz ise Nişabur deyince ilk akla gelen, benim de şiirlerini beğendiğim Ömer Hayyam ve Şair Attar’ın anıt mezarlarını ziyaret…