Thimphu ve Asıklar Tepesi

Aşıklar Tepesi olarak da adlandırılan TV kulesine doğru yola çıkıyoruz. Bu bölgeye Sanceygan tepesi diyorlar. Tepeye doğru yol alırken sağ tarafımızda Thimphu şehir manzarasını izliyoruz, renkli dua bayrakları arasından.

Bu TV kulesi, BBS (Bhutan Broadcasting Service) olarak adlandırılıyor. 1973’e kadar Bhutan’da telekomünikasyon yokmuş. Ama 1973 Kasım ayı sonrası ilk olarak radyo yayını yapmaya başlamışlar. O dönemde de sadece Pazar günleri “Radio NYAB” adı altında radyoda müzik ve haber yayını yapılmaya başlanmış.

1999 senesine kadar ise televizyon yayını bile yasakmış. Hatta o dönemde Bhutan dünyada televizyonu yasaklayan tek ülke durumundaymış. İlk televizyon yayını 2 Haziran 1999'da, kral Jigme Singye Wangchuck'un tahta çıkışının 25. yıldönümünde gerçekleştirilmiş. İlk zamanlarda yayını sadece başkent Thimphu alabiliyormuş, 2006 senesi sonrasında tüm ülke uydu aracılığıyla televizyon seyredebilir hale gelmiş. Bu nedenle bu TV Kulesi Bhutanlılar için çok önemli.

Her yere dua bayrakları asılmış. Dua bayraklarını köprülere, geçitlere ve yüksek yerlere asmayı tercih ediyorlar. Dualar evrene daha kolay yayılsın diye, hava akımının yüksek olduğu yerlere asıyorlar. Bu bayraklar 5 farklı renk… Mavi suyu, beyaz dünyayı, sarı metali, kırmızı ateşi ve yeşil doğayı simgeliyormuş.

Bu yüksek tepeden Thimpu şehrinin manzarası çok güzel görünüyor. Bu manzaraya renk renk tüm tepeye asılmış rengârenk dua bayrakları eşlik ediyordu. İpe dizili renkli bayraklara “Windy flags” yani rüzgâr bayrakları diyorlar.

Bu manzarayı içimize sindirmek için 200 – 300 metre aşağıya doğru yürümeye karar verdik. Yürürken yolun sağında, kayaların oyuklarına dizilmiş bol miktarda minyatür stupalar gördük. Kilden yapılmış, bazıları boyanarak süslenmiş, topaç şeklindeki minyatür stupaları dilek dilemek için kaya oyuklarına yerleştiriyorlar.

Yolun sol tarafında ise her ölen kişi için dikilen beyaz bayrakları görüyoruz. Bu bayraklar yaklaşık 4-5 metre uzunluğunda kamış çubuklarına geçirilmiş, yaklaşık 50 cm eninde ve 4-5 metre boyundaki beyaz bayraklar, burada beyaz bayrak ormanı gibi görünüyr. Aslında bir nevi mezarlık gibi. Ölen kişinin samsara denilen okyanus denizinde boğulmaması ve ruhun huzur bularak Nirvana’ya ermesi dileği ile dikilmişler. Samsara aslen Sanskrit kökenli dillerde "dünya" anlamına geliyor. Ancak Hinduizm, Budizm, Jainizm ve Sihk dinlerinde reenkarkasyon ve yeniden doğumu anlatan bir kavram olarak kullanılıyor. Samsara'nın sonsuz ölüm ve yeniden doğum zincirini temsil ettiğinden Ölen kişinin bu döngüden çıkması ve huzura kavuşması için bu beyaz bayrakları dikiyorlar.

Yol kenarında Pine Tree denilen ağaçları görüyoruz. Bu ağaçların alçak yerlerindeki cılız dallar kesilerek tütsü olarak kullanılıyor. İki çeşidi var. 1) Blue Pine Tree 2) Cherry Pine Tree. Cherry Pine Tree daha koyu renkli ve daha keskin kokulu.

Aşıklar tepesinden inerken Devlet Yönetim kadrosuna ait olan bahçeli, çok güzel evler gördük. Tamamı bir site içerisinde yer alıyor. Sitenin hemen dışında ise gecekondular yer alıyordu. Dünya’nın her yerinde tezatlara rastlamak mümkün…Thimpu'da konaklamak için konforlu ve ulaşım açısından ideal Hotel Druk ve Terma Linca Resort & Spa otellerini tercih edebilirsiniz.