Toscana Bölgesi Notları - Pisa

Toscana vadisi her zaman hayallerimde canlandırdığım gibi… Televizyonda ve fotoğraflarda gördüğüm gibi… Baktığınız her tepede bir Ortaçağ şatosu… Biraz sonra bir Ortaçağ kasabası… Çevreleri, verimli topraklarla ve bakımlı geniş arazilerle çevrili… Üzüm bağları bir tarafta, zeytin ağaçları diğer tarafta… Günümüzde bu şatolar ve antik evler butik otel olarak hizmet veriyor. Hem bu evlerde kalıyorsunuz hem de üzüm bağlarında üzümleri toplayıp şarap yapım sürecine dâhil oluyorsunuz. Şöyle de açıklayabiliriz: hem tonla para veriyorsunuz hem işçi gibi çalışıyorsunuz… Sıra dışı, ilginç bir tatil anlayışı… Buralara daha çok Amerika Birleşik Devletleri’nden gelenler oluyormuş. Son yıllarda ülkemizden de giden varmış.

Bu bölge, tarih bölümünde de anlattığım gibi Etrüsklerin yerleştiği bölge ve eskiden beri bağımsız; hatta Roma’ya ve diğer bölgelere karşı soğuk bir tavır sergilemiş.

PISA

Ortaçağ döneminde en güçlü şehir devletlerinden biri… Pisa, en parlak dönemini 11. ve 13. yüzyıllar arasında yaşıyor. Güçlü bir donanmaya sahip olan Pisa İmparatorluğu, Tiren Denizi kıyısından aşağıya Korsika, Sicilya, Suriye, Filistin ve Mısır gibi topraklara kadar uzanıyor. Ortaçağ’da Pisa’nın denize kıyısı var… Ama günümüzde Arno Nehri’nin alüvyonlarının sebep olduğu birikme nedeni ile denizden 5 km içeride kalmış.

Eh… Güçlü devletsiniz… Tamam, anladık ama şehre gelenlere de gücünüzü göstermeniz gerekiyor. Yoksa nereden bilecekler gücünüzü… Bu amaçla burada Mucizeler Meydanı’nda bir kilisenin yapımına başlanıyor. 1040’lı yıllar… Sonra kilisenin çan kulesi olarak 1174’te Pisa Kulesi’nin yapımına başlanıyor. Daha sonra da vaftizhane yapılıyor.

Kulenin yapımına 1174 yılında başlanıyor demiştim… Bu kuleyi baba-oğul ve amca yapmaya başlıyorlar. Fakat inşaatın ortalarına geldiklerinde sağ tarafa doğru bir kayma gözleniyor. Bu kayma, zeminin yumuşak alüvyondan oluşması ve temelin yeterince derine kazılmaması nedeniyle meydana geliyor. Ama inşaata devam ediliyor. Kulenin ortasından itibaren sola doğru kaydırarak kuleyi bitiriyorlar ki; yıkılmasın. İnşaat malzemesi olarak mermer ve kireçtaşı kullanıyorlar. Eğri meğri ama günümüze kadar ulaşıyor… Yıllar geçtikçe eğimin artması nedeniyle kulenin yıkılacağından korkan İtalyanlar 1990 yılında kuleyi ziyarete kapatıyorlar. Bu tarihten itibaren eğimin durdurulması amacıyla tadilata başlanıyor. Zemin güçlendirilirken kulenin yıkılmaması için çelik halatlarla vinçlere bağlanıyor ve yapılan 10 yıllık tadilat sonucu eğilme durduruluyor.

Pisa, Napolyon’un istilasından sonra da gelişmesini sürdürüyor. Bu dönemde eğitime ve sanata çok önem veriliyor. Ayrıca Galileo Galilei, araştırmalarında Pisa Kulesi’ni kullanıyor.

Günümüzde Pisa, orta ölçekli bir şehir… Turizm ve tarımdan geliri var. Kuleyi görmek için buraya yılda 2 milyon turist geliyor.

SİBEL AKINCI

Ben Sibel Akıncı; bir zamanlar ev hanımı bir anne ile astsubay bir babanın  üç kız çocuğunun ortancası olarak Tekirdağ’ın Çorlu ilçesinde doğmuşum… Yıl 21 Aralık 1959… Bu arada ben dünyaya gelmek ü