Varşova Eski Şehir Bölgesi ve Varşova'da Yaşam

Novy Swiat caddesinin sonundan eski şehre (eski Pazar meydanı) girebiliyorsunuz. Burası UNESCO tarafından koruma altına alınmış bir bölge. Varşova’nın bu en eski mirası mutlaka görülmesi gereken bir yer. 2. Dünya savaşı sonrası tamamen tahrip olan bu bölge çok dikkatli bir şekilde yeniden restore edilmiş.

Girişindeki Krallık Kalesi (Royal Castle – Zamek Krolewski) 13. yy’da yapılmış ve 1526’ya kadar dükün yerleşim yeriymiş. 1526’dan sonra ise Kralların yerleşim yeri haline gelmiş. Başkent Krakow’dan Varşova’ya taşındığında burası yönetim merkezi olarak kullanılmış. 1926 yılı ile II. Dünya Savaşı arasındaki dönemde Polonya başkanının resmi ikametgahı olmuştur. 1939-1944 seneleri arasında tamamen yıkılmış ve 1971-1984 senelerinde yeniden inşa edilmiş.

Bu binanın önünde birçok müzisyen sanatını icra ediyor. Hemen yanında ise 22 metre yükseklikte olan 1644 senesinde yapılan Kral Zygmunt'un Sütunu (King Zygmunt's Column) var. Polonya’nın başkentini Krakow’dan Varşova’ya taşıyan kişi Kral Zygmunt. Burası da 1944’te harabeye dönmüş, 1949’da tekrar inşa edilmiş.

Bu anıtın önünden “City Tour” araçları kalkıyor. Bunlara binerek eski şehrin ara sokaklarını ve eski şehri çevreleyen surları keşfedebilirsiniz.

Eski şehirde her sokakta farklı bir sürpriz var. Buraya en az 1 gün ayırıp tüm ara sokakları gezmenizi öneririm. Özellikle daracık bir sokaktan görünen St. Martin’s Kilisesi’nin fotoğrafını çekin. Burası 1356’da yapılmış, savaş döneminde tamamı yanmış ve tekrar yapılmış. Buranın diğer özelliği de komünist rejime karşı 1970-1980lerde içinde toplantıların yapılmasıymış.

St. John Bazelikasıda dikkat çeken yapılardan. 1339’dan önce Gotik tarzda yapılmış olan bu bazelikaya 15. Yy’da 2 yapı daha eklenmiş. Görsel olarak Riga’nın eski şehir merkezindeki yapılara benziyor. Buranın özelliği ise, 1406’da kilise, 1797 – 1818’de katedral, 1818-1960 Archcatedral ve 1960 sonrası bazelika olarak kullanılmış.

Barbican kapısı da mutlaka görülmesi gereken yerlerden. 1548 senesinde şehre giriş kapısı olarak Venedikli mimarGiovanni Battista tarafından yapılıyor. Bu kapının olduğu yer de de sokaklarda bir çok el işi satan kişiler ve müzisyenler var. Uygun fiyatlara hediyelik eşya almak mümkün.

Artık Eski şehrin merkezindeki Eski Pazar Meydanına geliyoruz. Burası devasa bir avlu gibi... Dört tarafı birbirine benzer rengarenk binalar ile bezenmiş. Meydanın 4 tarafında da restaurant ve cafeler var. Bu kafe ve restoranların hepsi giriş katından 3-4 kat aşağıya kadar inilebiliyor. Ama ne rutubet kokusu var ne de karanlık bir ortam. Her restoran bir birinden özel, her biri şarap mahzeni havasında. Bu meydandaki Karia Restoranı öneririm.

Biz burada yerel lezzetlerinden başlangıç olarak barszcz (pancar çorbası) ve rosol (biftek veya tavuk çorbası) aldık. Ana yemek olarak ise kulebiak (mantar ve lahanalı hamur işi), zrazy zawijane (mantarlı biftek) ve sledz (ringa balığı) denedik. Mantarlı Biftek muhteşemdi.

Diğer önemli yemekleri ise kasza (karabuğday) ve Bigos (lahana turşusu, soğan, lahana). Biz yazın o sıcağında bir de susuzlukla uğraşmayalım diye Bigos’u denemedik. Ama aklımda da kaldı yani...

Polonya’nın en popüler votkaları Zubrowka, Tarniowka, Sliwowica ve Pieprzowka. Kentte insanların toplanıp günün geç saatlerine kadar sohbet ettikleri kafeleri de oldukça yaygın.

Bu meydanda birçok at arabası var. At arabalarını genelde kadınlar sürüyor. Cüzzi bir ücret karşılığı at arabaları ile eski şehrin içinde gezintiye çıkabiliyorsunuz.

Keyifli bir meydan. Buradaki binalara “Burger Houses” diyorlar. Bu meydan Varşova’daki en güzel resimleri çekebileceğiniz yer bana göre.

Bu meydanın tam orta noktasında üst kısmı kadın, alt kısmı balık olan ve Varşova’nın simgesi haline gelmiş “Syrena” heykeli var. Ben bu heykelin fotoğrafını çekmeye çalışırken az kalsın at arabasının altında eziliyordum. Ama güzel bir fotoğraf oldu.

Eski şehrin içinde Marie Curie’nin evi de ziyaret edilebilir. Varşova’da 30’un üzerinde tiyatro, konser salonları ve çok sayıda müzik merkezi bulunmaktadır. Varşova'da dört mevsim boyunca çok sayıda kültürel etkinlik ve festival düzenlenir. Frederick Chopin Uluslararası Piyano Yarışması, Eski Müzik Festivali (Festival of Old Music), Uluslararası Tiyatro Toplantıları, Uluslararası Poster Bienali Uluslararası Çağdaş Müzik Festivali (Warszawska Jesien), Caz Jamboree, Varşova Yaz Caz Günleri, Stanislaw Moniuszko Uluslararası Vokal Yarışması ve Mozart Festivali, Varşova'da düzenlenen ünlü etkinlik ve organizasyonlardandır.

Baltık ülkelerinde yoğun bulunan “amber” burada da çok popüler. “Her yerde amberden takılar, biblolar bulmak mümkün. Ancak burada satılan amberler Baltık ülkelerine göre daha pahalı.

Şehrin Diğer görülmesi önerilen alanları: Teatr Wielki (opera) - Warsaw Ghetto (tarihi bölge) - Ogrod Saski (bahçe) - Umschlagplatz - Poczta Glowna (postahane) - Cmentarz Zydowski (musevi mezarlığı) - Grob Nieznanego Zolnierza (meçhul asker anıtı)

Varşova konaklama açısından oldukça ucuz olan bir şehir. Burada birçok kaliteli otelde uygun fiyata konaklayabiliyorsunuz. Bu oteller arasında şehir merkezinde ki Platinum Towers Penthouse binasında yer alan Platinum Towers şehrin en iyi otelleri arasında. Otel, Pitoresk Saski Bahçesi'ne 500 metre, Zlote Tarasy Alışveriş Merkezi'ne ise 800 metre mesafede bulunuyor. Ayrıca çevresinde de şehrin birçok imkanına erişmek mümkün. Bu otelin yanında alternatif olarak ise Radisson Blu Centrum Hotel’i düşünebilirsiniz. Kaliteli zincir otellerden olan Radisson,  Zlote Tarasy Alışveriş Merkezi ve Kültür ve Bilim Sarayı'na yürüyerek yaklaşık 10 dakikalık bir uzaklıkta yer alıyor. Eğer 3 haneli rakamlardan daha düşük otellere bakıyorsanız Ibis Warszawa Stare Miasto kesinlikle tercih listenizde olması gereken bir otel. Varşova’nın eski şehir merkezine 10 dakikalık bir mesafede yer alan otel ayrıca Polonya'nın en büyük alışveriş merkezi Arkadia'ya sadece 15 dakikalık yürüme mesafesinde bulunuyor. Kale Meydanı’nda ki kafe ve barlara ise yürüyerek 15-20 dakikada ulaşılabilir. Bu otellerin yanında Varşova’da ki diğer otel seçenekleri için buradan booking.com’a girerek diğer Varşova otellerine göz atabilirsiniz.