ADIM ADIM İSTANBUL: KİLİSELER

Kenan YıldırımKenan YıldırımGezgin12 Şub 201480240 Yorum

Bir büyüğüm güzel bir söz söyledi gezi notlarımı paylaşırken, aynen şöyle: “Senin kemik diye attığını el âlem ilik diye kapıyor”. Geçenlerde de televizyonda konuşan biri (adını hatırlamıyorum): “Bu topraklarda bilmem kaç tane medeniyet yaşadı ama birçoğunun sadece eserleri kaldı” diyor. Peki, biz yanı başımızda yaşananlardan ne denli haberdarız. Böyle düşünerek İstanbul'un Karaköy ve Taksim taraflarında bulunan kiliselerini listeledim. Hepsi değil elbette sadece öne çıkanları. Sayıyı duyup, kiliseleri görünce çok şaşırdım. Unutmadan söyleyeyim, bu yapılar dün inşa edilmemiş, yıllardır varlıklarını sürdürüyorlar.

Gelelim Karaköy'den başlayıp İstiklal Caddesi'ne kadar uzanan rotamıza. Öncesinde bir bilgilendirme yapmalıyım. Pazar ayini sabah 09.00’da başlayıp 12.00’ye kadar sürüyormuş. Bu yüzden çoğu kiliseler gittiğim saatlerde kapalıydı.

1 - Aya Andrea Kilisesi:
9. yüzyılda Rus hacıların konaklaması için yapılmış. Dışardan baktığınızda kilise olduğunu anlamanız güç. Ben de sorarak buldum. Hoca Tahsin ve Kemankeş Caddeleri arasında kalıyor. Ne yazık ki, erken saatte gitmeme rağmen kapalıydı. Papaz çok yaşlı ve hasta olduğu için her zaman açık tutamıyormuş. Sabah kahvaltıları verilip sohbetler ediliyormuş normalde.

Aya Andrea Kilisesi Giriş Kapısı

2 - Aya Panteleymon Kilisesi:
Aya Andrea Kilisesi'nin hemen arkasında bulunuyor. Rus hacılar için yapılmış.

İstanbul lokasyonunda bir çok otel seçeneği var. Bunlardan ilginç bulabilecekleriniz Sokullu Pasa Hotel, Courtyard By Marriott Istanbul International Airport, Home Stay Home Sisli. Siz de şehir merkezine yakın kalıp da ekonomi yapmayı tercih edenlerdenseniz Beyazit Hotel & Hostel, Mio Suites 2 gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik oteller isterseniz Karababa Apartments, Perapart, Ikbal Deluxe Hotel Istanbul otelini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un İstanbul aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Yanlış okumuyorsunuz, 6. katta bulunuyor.

İçeriye girdiğimde ziyaret amaçlı geldiğimi söyledim. Ayin yeni bitmişti ve temizlik yapılıyordu. Güler yüzle karşılayıp gezebileceğimi söylediler. Sohbet ettiğim hanım; Rusya'dan bu kilisede görev almak için geldiğini ve 10 yıldır Türkiye'de yaşadığını söyledi. Her pazar ayin düzenleniyormuş.

Fotoğraf çekmek yasak dediler. Biraz konuştuktan sonra niyetimin kötü olmadığını düşünüp izin verdiler. Anlatılana göre, fotoğraflar kötü tanıtılıyormuş ya da farklı amaçlara alet ediliyormuş.

Birkaç genç içeriyi öyle temizliyordu ki anlatamam. Birçoğumuzun evi bu denli temizlenmiyordur.

Bu kilisenin diğerlerine nazaran neden farklı figürler ile donatıldığını sorunca, Rus mimarisiyle bağlantılı olduğunu söylediler. Daha canlı figürler kullanılırmış.

3 - Türk Ortodoks Meryem Ana Kilisesi:

1475 yılında Kırım'da bulunan Rumlar tarafından inşa edilmiş. Geçen zaman içerisinde birçok kez tadilat yapılıp el değiştirmiş (fazlasıyla ansiklopedik bilgiler mevcut). Günümüzde cemaati bulunmayan patrikhane, hiçbir kilise ve patriklik tarafından tanınmıyor.

4 - Sen Piyer Kilisesi:

Yapı, 1841 - 1843 tarihlerinde rahipler tarafından inşa edilmiş. Ana yapı 1660 yılındaki yangından büyük zarar görünce, yemekhane kısmı kiliseye çevrilmiş.

Sonrasında Venedik himayesine geçen kilise, en son Fransa'nın himayesine geçmiş. Çeşitli değişikliklere ve onarım işlemlerine tanıklık etmiş.

Ziyaret Günleri ve Saatleri

Yazıyı okumama rağmen zili çaldım fakat açan olmayınca kapıdan dönmek zorunda kaldım.

5 - Anglikan Kilisesi (Kırım Kilisesi):

Galip Dede Caddesi'nde bulunan yapıya; Tarık Zafer Tunaya Kültür Merkezi'nin önünden aşağıya doğru ilerleyince ulaşıyorsunuz.

Sri Lanka'da bulunan bir cemaat tarafından kurulmuş. Kilisede kullanılan tüm taşlar Malta'dan getirtilmiş ve neogotik tarzda inşa edilmiş. Uzaktan da olsa görme imkânım oldu ama içine girmek istediğim bir mekândı.

Basamaklara çıkıp, korkuluklara tırmanarak bu fotoğrafları çekebildim. Sanırım siz de benim gibi düşünüp içini çok merak ediyorsunuz.

6 - Saint Maria Draperis Kilisesi:
İstiklal Caddesi'nde ve rahatlıkla bulabileceğiniz bir kilise. Belki de önünden çokça geçtiniz fakat ismini dahi bilmiyor olabilirsiniz.

1584 yılında inşa edilen kilise birçok kez yangınlardan zarar görüyor hatta kullanılamaz hale gelmiş.

Şimdiki yapı 1904 yılında İtalyan mimar Guglielmo Semprini tarafından yapılmış.

7 - Saint Antoine (Antuan) Katolik Kilisesi:
İstanbul'a gelen herkesin uğradığı bir nevi turistik yerdir. Bol bol fotoğraflar çekilir fakat tarihi hakkında benim de bu zamana kadar bilgim yoktu.

1906 - 1912 yıllarında inşa edilmiş. Beyoğlu'nun ilk betonarme yapıları arasındaymış. Kilise; yangın, siyasi neden vb. gibi durumlardan ötürü 4 kez yer değiştirmek zorunda kalmış. İstanbul'da en çok cemaati olan kilise olarak biliniyor.

8 - Üç Horan Ermeni Kilisesi:

Beyoğlu Balık Pazarı'ndan girince sağ tarafta kalıyor.

Öncesinde okul olan bu arazide, 1807 yılında kilise inşa edilmiş. Bu tarihten önce de yer, Ermeniler tarafından kullanılıyormuş. Yangın geçiren ahşap kilise kullanılamaz hale gelmiş ve şimdiki yapı inşa edilerek 18 Haziran 1838 tarihinde ibadete açılmış. Patrik mezarları da kilisenin içinde yer alıyor.

Yanımda bulunan arkadaşım Ermeni olunca içeride düğün olduğunu hemen anladı. Bu çiçekler düğün olduğunu gösteriyormuş. Konuyla ilgili de bana bilgiler verdi.

Önceden patrikhane, farklı bir dine mensup kişiyle kilisede evlenmeye izin veriyormuş fakat şimdi bu değişmiş ve kesinlikle izin verilmiyormuş. Birkaç yıl önce, yarım damat ya da yarım gelin gibi adlandırılacak şekilde kilise nikâhları gerçekleşirmiş.

9 - Surp Asvadzadzin Ermeni Kilisesi:

Katolik Ermenilerin merkezi olan ibadethane 1864 yılında kurulmuş. Dışarıdan sadece birkaç fotoğrafla görüntüleyebiliyorum ne yazık ki.

10 - Aya Triada Kilisesi:

Kilisenin bulunduğu yer, öncesinde bir kısım mezarlık bir kısım hastane olarak açılmış. Hastane kısmı, günümüzde Fransız Kültür Merkezi olarak hizmet veren bina. Birçok inşaat işleminden geçen yapı 1880 yılında ibadete açılmış.

Uğramadığım daha doğrusu fotoğrafını bile çekemediğim için yazıda paylaşmadığım kiliseler var fakat bu sayı bile düşündüğümden çok. Kaldı ki bunlar sadece Karaköy ve Taksim bölgesinde olanlar… Balat, Hasköy, Kurtuluş gibi yerleri rotaya dâhil bile etmedim.

Son olarak; bir çiftin dileğinde yanan mum (ön tarafta yapışık olan)

Atçantana.com'dan sizin için seçtiğimiz ürünler.

Sehir Merkezine En Yakın İstanbul Otelleri

1. 3 Şubat 2016,Çarşamba - 7 Şubat 2016,Pazar
Bansko Kayak Turu Özel Otobüs 3 gece (99.00 €) Detaylar için tıklayın
  1. 17 Şubat 2016,Çarşamba - 21 Şubat 2016,Pazar

İstanbul için en uygun uçak biletlerini Skyscanner aracılığıyla görmek için hemen tıklayın.

Yorum yazmak için

İlgili İçerikler

Zafer Çakırtaş
58 dak önce

MİSTİK DÜNYANIN BAŞKENTİ İSTANBUL

Bir asker ve devlet adamı, Napoleon Bonaparte “Eğer ki dünya tek bir ülke olsaydı, başkent İstanbul” olurdu demiş, meşhur Fransız edebiyatçı Alponse de Lamartine ise “dünyaya bir kez bakma imkânın olacaksa sadece İstanbul'dan bak” diyerek şehre hayranlığını belirtmiş. Efendim bendeniz de İstanbul’da yaşayan dünya gezgini yerel bir blogger olarak şehrimin özü, genleri,... daha fazla

İSTANBUL'UN TARİHİ, MİSTİK YAPISI VE GÜNÜMÜZ MODERN DOKUSU

İstanbul... Geçmişin ve günümüzün zenginliklerini birlikte barındıran, sokaklarında pek çok medeniyet ve kültürün izlerinin görüldüğü "dünyanın başkenti" İstanbul. Tarihi ilkel insan izlerinin görüldüğü 400.000 yıl öncesine dayanan, Roma İmparatorluğu, Bizans İmparatorluğu, Latin İmparatorluğu ve Osmanlı İmparatorluğu gibi büyük imparatorluklara başkentlik etmiş, göz... daha fazla

TÜRKİYE’NİN MİNYATÜR HALİ: İSTANBUL

Zamanında 3 imparatorluğun başkentliğini yapmış olan İstanbul, her kültürden farklı mutfakları içinde barındırır. İstanbul’daki kültürel çeşitliliği Türkiye’de başka hiç bir şehirde bulamazsınız. Ermeni, Rum, Çerkez ve Osmanlı mutfaklarının izlerini halen bu şehirde rastlayabilirsiniz. İstanbul’un iki kıtada yer aldığını düşünürseniz, şehrin 6 tarafının denizlerle... daha fazla

YEDİ TEPENİN RENGİ

Bir rüzgâr eser İstanbul’da. Uğultusunda onlarca kültürün sesi vardır. Bir caminin penceresinden girer, bir kilisenin duvarına çarpar. Yedi tepeli İstanbul’u boydan boya dolaşır. Binlerce yıllık tarihi yapıların arasında süzülür ve dudağınıza götürdüğünüz Türk kahvesinin kokusuyla içinize işler. İstanbul’un bir dünya başkenti olma nedeni de yüzyıllardır esen bu... daha fazla

MODERN ÇAĞIN AVCILIĞIDIR LEZZET PEŞİNDE KOŞMAK

Ölçeği evrensel ebatta küçülttüğümüz zaman şunun şurasında yeryüzünde daha birinci gününü yaşayan insan için avcı-toplayıcı atalarının içgüdülerinden uzaklaştığı söylenemez. Bunun içindir ki metropollerde, gri binaların arasında insan hala hevesle lezzet peşinde koşar. Çünkü ödülünün yarattığı tatmin atalarınınkiyle aynıdır. Benim avcılık serüvenim ise İstanbul'da... daha fazla

Pınar Bulut

ERGUVAN KOKULU KADINLA DANS

İri dalgalı saçlarını savururken erguvan kokusundan tanırsın onu ve bir kez tanıdın mı artık hiç unutamazsın... İstanbul, bir kadındır yaşsız ve çağlar ötesi. Çok öncesinden bugüne ve sonsuza dek anlatacak öyküleri hiç bitmeyen bir kadın. En büyük aşkların, hüzünlerin ve sevinçlerin müsebbibidir O. Bir gün Yıldız parkında çıkar karşına. Yeni tomurcuklanan rengârenk... daha fazla

özlem demir

DÜNYA TEK BİR ÜLKE OLSA BAŞKENT İSTANBUL OLUR

Dünya haritasını önümüze koyup incelediğimizde İstanbul’un iki eski anakara Avrupa ve Asya’nın birleştiği yerde, Afrika’ya da kara veya deniz yolu ile bağlantısı olan, insan kitlelerinin kolayca ulaşabileceği dört dörtlük bir coğrafi konumuna sahip olduğunu görürüz. Uluslararası ticaretin büyük bir oranda deniz yolu ile yapıldığı düşünüldüğünde İstanbul stratejik... daha fazla

Koray Gunyasar

BİR ÇAY KAŞIĞI KARABİBER, İSTANBUL DOLUSU SONSUZLUK

Bir Venedik tacirinin haylaz güvercinlerin arasından ciddiyetle yürüyüp limandan Makro Envalos Çarşısı'na doğru yürüdüğünü hayal edin. Mağrur yürüyor Venedik taciri, cebinde kese kese altın olsa da en az onun kadar değerli bir ürünle takas peşinde: karabiber. Bizanslı tacir Mikhail eliyle tek tek sayıyor bugün bir parçası tabağın kenarına fazla dökülse dönüp... daha fazla

ENFES, TUTKULU ŞEHİR İSTANBUL

Yaşım 13-14, yaz tatillerimin ödülü İstanbul. Küçük taşra kenti Edirne’den İstanbul’a geliyorum kuzenimle vakit geçirmeye. Ona da ben ödülüm. Benimle vakit geçirip eğlenmek, birlikte her gün evden çıkıp Bakırköy meydanına, yeni açılan İstanbul’un ilk alışveriş merkezine, bazen de çapı biraz genişletip Taksim’e gidip gezmelerimiz, Atlas pasajında satılan enteresan ve... daha fazla

Gürhan Kara

İSTANBUL’DA YAŞAMAK BİR ŞANSTIR

Yaşadığı topraklara aşık olanlar şanslıdır. Akıllarında çekip gitmek, başka yerlerde kök salmak, oradan uzaklaşmak gibi fikirleri yoktur. Bir gün buradan kurtulacağım lafını ağızlarından duymazsınız. Her sabah güne orada uyandıkları, oranın havasını soludukları ve orada yaşlandıkları için minnettardırlar. Ben İstanbul’da doğup büyümedim ama yıllar önce gezip görmek... daha fazla

İSTANBUL ŞEHRAZAT’INIZ OLSUN!

Kış çoktan geldi ama ben, uzun bir uykudan uyanmış gibiyim, içim içim kıpır kıpır, yerimde duramıyorum. Can sıkacak şeylerin etkisi uzun sürmüyor. Kimseye fazla kızamıyor, tadını çıkara çıkara küsemiyorum. Hafifledim. Çoktan yitirdiğimi sandığım bir duyguyla, fazla debelenmeden akışa bırakıyorum kendimi. Bir de her fırsatta dışarı çıkıyorum. Güneşle yıkanayım, saçlarım... daha fazla

İSTANBUL’UN TARİHİ SİMGELERİ VE EFSANELERİ

İstanbul, efsanevi bir şehirdir. Yüzyılları yaşamış, birçok imparatorluk ve medeniyet görmüş geçirmiş bir şehirdir.  Asya ile Avrupa’nın aşkla kavuştuğu, her iki kıtaya da hakim Yeditepeli güzel şehir İstanbul… İstanbul’u İstanbul yapan tarihi sembolü nedir diye sorsanız, İstanbul’un sevdalılarından farklı cevaplar duyabilirsiniz. Kimi mağrur güzelliğiyle tek başına... daha fazla

3 saat önce

DÖRT MEVSİMDİR İSTANBUL

“Şu anda İstanbul’da olmak isterdim.Mihrabat Korusu’nun dar yollarında seninle Yan yana, yan yana yürümek…Bir de martıların kanatlarından seyretmek İstanbul’u” der Özdemir Asaf. Ben ise her seyahat dönüşü uçağın kanatları ardından kuş bakışı seyrederken İstanbul’u hep aynı duyguya kapılırım: Ben İstanbul’da turist olmak isterdim. İstanbul’u ilk defa görecek olmak ve... daha fazla

3 saat önce

BAŞLANGIÇLARIN KENTİ İSTANBUL

Belki de sahip olduğu bütün anlamların ve kavramların yarattığı karmaşıklığın ötesinde, basitçe söylenebilecek bir kelimenin odağında duruyor İstanbul. Onu anlatmak isteyenlerin yüzlerce yıl boyunca yükledikleri anlamda, yani “Başlangıç”ta. İstanbul başlangıçların kenti. Sadece başlangıç sadeliğinde anlatılabilecek ancak devamı bir o kadar da akıllara sığmayacak... daha fazla

Emir Ergin
Gold Yazar
4 saat önce

KARMA İSTANBUL

Hazarfen Ahmed Çelebi çalışmalarını tamamlamıştı. Heyecanlıydı. Ama Avrupa’dan Asya’ya uçarak geçeceği için değil. Takvimler 1632 yılını gösterdiğinde bunu farkına varması güçtü. Bu delikanlı yüksek bir yer olan Galata’yı buldu. Merdivenlerden çıktı. Kanatlarını kollarına geçirdi. Üsküdar Doğancılar’a kadar semalarda süzüldü. 21. yüzyıl İstanbul’un da olduğu gibi... daha fazla

BÜYÜLEYİCİ İSTANBUL

İstanbul öyle bir şehir ki sana türlü türlü olanaklar sunar. İstanbul’a gelenler sürekli sokaklarında dolaşmayı çok sever. Her anını gezerek geçirmek ister, yapmazlarsa da hayatı kaçırdıklarını hissederler. Neden mi? O kadar çok neden var ki! Saymakla bitmez! Bir kere İstanbul’da dışarıda yaşayabileceğin kocaman bir hayat var. Her hayata hitap eden güzellikler var.... daha fazla

BANU DEMİR

TILSIMLI ŞEHİR İSTANBUL

Bir şehir düşünün, tarihiyle sizi yüzyıllar öncesine götüren ama her götürdüğünde inanılmaz bir hızla günümüze hatta daha da ötesine taşıyan, taşırken de kendisi ile ilgili efsaneleri kulağınıza fısıldayan… Daha birinci hikâyenin şaşkınlığını atamadan, diğer bir efsane ile sizi sarsan bir şehirden bahsediyoruz. Onla da olmaz, onsuz da dediklerimizden… Tarih, aşk, savaş... daha fazla

2 KITADA YAŞAYIP 7 KITADA KOŞMAK: İSTANBUL’DA YAŞAMAK

İstanbul’da doğmadım ama hayatımdaki neredeyse her önemli ana İstanbul’da başladım. Babamın işi dolayısıyla lise döneminde İstanbulla tanıştım ve İstanbul’u hala tanımaya devam ediyorum. İstanbul her daim kendinde yeniliklerle beni karşılıyor, her günüm yeni bir maceraya açılıyor. Milyonlarca insanın birarada yaşadığı, onlarca canlının nefes aldığı, tarihle içiçe bir... daha fazla

DÜNYAYA İSTANBUL’DAN BAK

Dünyada benzeri olmayan güzelliklerin kesiştiği, buluştuğu, her birinin yeniden anlam kazandığı bir noktada hayat buluyor İstanbul. Başka hiçbir şehre nasip olmayan iki kıtada var olmanın yüklediği büyük sorumluluğu, bin yıllardır dünyanın dört bir yanına hoşgörü, birliktelik, uyum ve bitmek bilmeyen enerjiyle sunuyor bu şehir, her yeni gün. Doğu ile Batı’nın odak... daha fazla

Enver ATEŞ
31 Oca 2016
Gezi Notu

İSTANBUL TARİHİ YARIMADASI

Roma İmparatoru Konstantin, doğuda yaratacağı ikinci başkent için Troya’yı değil de İstanbul’u seçtiğinde belli olmuştu kentin kaderi. O yıllarda Anadolu üzerinden yaşanan gelgitlerin en stratejik noktasıydı Boğazlar… Troya’nın ömrünü tamamlaması, Haliç gibi çok korumalı bir limanın bulunması, Karadeniz’e olan yakınlığı gibi coğrafi üstünlükleri İstanbul’u gelecek... daha fazla

Özlem Mete
Editör
41 dak önce
Duyuru

Arjantinli Zapp ailesi 16 yıldır yolda

Arjantinli Zapp ailesi 2000 yılında çıktıkları seyahate halen devam ediyor, 1928 model bir araba ile yıllardır yoldalar. Dünyanın farklı yerlerinde doğan dört çocuklarıyla birlikte seyahatlerine devam eden gezgin aile, Ocak ayında ilk kez İstanbul’a gelmiş. Bugüne dek yaklaşık 1500 eve konuk olmuşlar. İlk önce 6. aydan sonra eve dönmeyi düşünüyorlarmış ve 4000... daha fazla