img-script

ADIM ADIM İSTANBUL: KİLİSELER

Kenan YıldırımKenan YıldırımGezgin12 Şub 2014123240 Yorum

Bir büyüğüm güzel bir söz söyledi gezi notlarımı paylaşırken, aynen şöyle: “Senin kemik diye attığını el âlem ilik diye kapıyor”. Geçenlerde de televizyonda konuşan biri (adını hatırlamıyorum): “Bu topraklarda bilmem kaç tane medeniyet yaşadı ama birçoğunun sadece eserleri kaldı” diyor. Peki, biz yanı başımızda yaşananlardan ne denli haberdarız. Böyle düşünerek İstanbul'un Karaköy ve Taksim taraflarında bulunan kiliselerini listeledim. Hepsi değil elbette sadece öne çıkanları. Sayıyı duyup, kiliseleri görünce çok şaşırdım. Unutmadan söyleyeyim, bu yapılar dün inşa edilmemiş, yıllardır varlıklarını sürdürüyorlar.

Gelelim Karaköy'den başlayıp İstiklal Caddesi'ne kadar uzanan rotamıza. Öncesinde bir bilgilendirme yapmalıyım. Pazar ayini sabah 09.00’da başlayıp 12.00’ye kadar sürüyormuş. Bu yüzden çoğu kiliseler gittiğim saatlerde kapalıydı.

1 - Aya Andrea Kilisesi:
9. yüzyılda Rus hacıların konaklaması için yapılmış. Dışardan baktığınızda kilise olduğunu anlamanız güç. Ben de sorarak buldum. Hoca Tahsin ve Kemankeş Caddeleri arasında kalıyor. Ne yazık ki, erken saatte gitmeme rağmen kapalıydı. Papaz çok yaşlı ve hasta olduğu için her zaman açık tutamıyormuş. Sabah kahvaltıları verilip sohbetler ediliyormuş normalde.

İstanbul
Aya Andrea Kilisesi Giriş Kapısı

2 - Aya Panteleymon Kilisesi:
Aya Andrea Kilisesi'nin hemen arkasında bulunuyor. Rus hacılar için yapılmış.

İstanbul şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Dila Suites, Neorion Hotel - Sirkeci Group, Millennium Suites. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Beyazit Hotel & Hostel, Mio Suites 2 gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Perapart, Karababa Apartments, Ikbal Deluxe Hotel Istanbul tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un İstanbul aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

İstanbul-1
Yanlış okumuyorsunuz, 6. katta bulunuyor.

İçeriye girdiğimde ziyaret amaçlı geldiğimi söyledim. Ayin yeni bitmişti ve temizlik yapılıyordu. Güler yüzle karşılayıp gezebileceğimi söylediler. Sohbet ettiğim hanım; Rusya'dan bu kilisede görev almak için geldiğini ve 10 yıldır Türkiye'de yaşadığını söyledi. Her pazar ayin düzenleniyormuş.

Fotoğraf çekmek yasak dediler. Biraz konuştuktan sonra niyetimin kötü olmadığını düşünüp izin verdiler. Anlatılana göre, fotoğraflar kötü tanıtılıyormuş ya da farklı amaçlara alet ediliyormuş.

İstanbul-2

Birkaç genç içeriyi öyle temizliyordu ki anlatamam. Birçoğumuzun evi bu denli temizlenmiyordur.

İstanbul-3

İstanbul-4

Bu kilisenin diğerlerine nazaran neden farklı figürler ile donatıldığını sorunca, Rus mimarisiyle bağlantılı olduğunu söylediler. Daha canlı figürler kullanılırmış.

3 - Türk Ortodoks Meryem Ana Kilisesi:

İstanbul-5

İstanbul-6

1475 yılında Kırım'da bulunan Rumlar tarafından inşa edilmiş. Geçen zaman içerisinde birçok kez tadilat yapılıp el değiştirmiş (fazlasıyla ansiklopedik bilgiler mevcut). Günümüzde cemaati bulunmayan patrikhane, hiçbir kilise ve patriklik tarafından tanınmıyor.

4 - Sen Piyer Kilisesi:

İstanbul-7

Yapı, 1841 - 1843 tarihlerinde rahipler tarafından inşa edilmiş. Ana yapı 1660 yılındaki yangından büyük zarar görünce, yemekhane kısmı kiliseye çevrilmiş.

İstanbul-8

Sonrasında Venedik himayesine geçen kilise, en son Fransa'nın himayesine geçmiş. Çeşitli değişikliklere ve onarım işlemlerine tanıklık etmiş.

İstanbul-9
Ziyaret Günleri ve Saatleri

Yazıyı okumama rağmen zili çaldım fakat açan olmayınca kapıdan dönmek zorunda kaldım.

5 - Anglikan Kilisesi (Kırım Kilisesi):

İstanbul-10

Galip Dede Caddesi'nde bulunan yapıya; Tarık Zafer Tunaya Kültür Merkezi'nin önünden aşağıya doğru ilerleyince ulaşıyorsunuz.

Sri Lanka'da bulunan bir cemaat tarafından kurulmuş. Kilisede kullanılan tüm taşlar Malta'dan getirtilmiş ve neogotik tarzda inşa edilmiş. Uzaktan da olsa görme imkânım oldu ama içine girmek istediğim bir mekândı.

İstanbul-11

Basamaklara çıkıp, korkuluklara tırmanarak bu fotoğrafları çekebildim. Sanırım siz de benim gibi düşünüp içini çok merak ediyorsunuz.

İstanbul-12

6 - Saint Maria Draperis Kilisesi:
İstiklal Caddesi'nde ve rahatlıkla bulabileceğiniz bir kilise. Belki de önünden çokça geçtiniz fakat ismini dahi bilmiyor olabilirsiniz.

İstanbul-13

1584 yılında inşa edilen kilise birçok kez yangınlardan zarar görüyor hatta kullanılamaz hale gelmiş.

İstanbul-14

İstanbul-15

Şimdiki yapı 1904 yılında İtalyan mimar Guglielmo Semprini tarafından yapılmış.

7 - Saint Antoine (Antuan) Katolik Kilisesi:
İstanbul'a gelen herkesin uğradığı bir nevi turistik yerdir. Bol bol fotoğraflar çekilir fakat tarihi hakkında benim de bu zamana kadar bilgim yoktu.

İstanbul-16

İstanbul-17

1906 - 1912 yıllarında inşa edilmiş. Beyoğlu'nun ilk betonarme yapıları arasındaymış. Kilise; yangın, siyasi neden vb. gibi durumlardan ötürü 4 kez yer değiştirmek zorunda kalmış. İstanbul'da en çok cemaati olan kilise olarak biliniyor.

8 - Üç Horan Ermeni Kilisesi:

İstanbul-18

Beyoğlu Balık Pazarı'ndan girince sağ tarafta kalıyor.

Öncesinde okul olan bu arazide, 1807 yılında kilise inşa edilmiş. Bu tarihten önce de yer, Ermeniler tarafından kullanılıyormuş. Yangın geçiren ahşap kilise kullanılamaz hale gelmiş ve şimdiki yapı inşa edilerek 18 Haziran 1838 tarihinde ibadete açılmış. Patrik mezarları da kilisenin içinde yer alıyor.

İstanbul-19

Yanımda bulunan arkadaşım Ermeni olunca içeride düğün olduğunu hemen anladı. Bu çiçekler düğün olduğunu gösteriyormuş. Konuyla ilgili de bana bilgiler verdi.

İstanbul-20

İstanbul-21

Önceden patrikhane, farklı bir dine mensup kişiyle kilisede evlenmeye izin veriyormuş fakat şimdi bu değişmiş ve kesinlikle izin verilmiyormuş. Birkaç yıl önce, yarım damat ya da yarım gelin gibi adlandırılacak şekilde kilise nikâhları gerçekleşirmiş.

9 - Surp Asvadzadzin Ermeni Kilisesi:

İstanbul-22

İstanbul-23

Katolik Ermenilerin merkezi olan ibadethane 1864 yılında kurulmuş. Dışarıdan sadece birkaç fotoğrafla görüntüleyebiliyorum ne yazık ki.

10 - Aya Triada Kilisesi:

İstanbul-24

İstanbul-25

Kilisenin bulunduğu yer, öncesinde bir kısım mezarlık bir kısım hastane olarak açılmış. Hastane kısmı, günümüzde Fransız Kültür Merkezi olarak hizmet veren bina. Birçok inşaat işleminden geçen yapı 1880 yılında ibadete açılmış.

Uğramadığım daha doğrusu fotoğrafını bile çekemediğim için yazıda paylaşmadığım kiliseler var fakat bu sayı bile düşündüğümden çok. Kaldı ki bunlar sadece Karaköy ve Taksim bölgesinde olanlar… Balat, Hasköy, Kurtuluş gibi yerleri rotaya dâhil bile etmedim.

İstanbul-26
Son olarak; bir çiftin dileğinde yanan mum (ön tarafta yapışık olan)

Sehir Merkezine En Yakın İstanbul Otelleri booking-logo

En Uygun Fiyatlı İstanbul Otelleri booking-logo

Sizin İçin Seçtiğimiz İstanbul Otelleri booking-logo

Ücretsiz WiFi hizmeti sunan İstanbul Otelleri booking-logo

İstanbul Turları

İstanbul için en uygun uçak biletlerini Skyscanner aracılığıyla görmek için hemen tıklayın.

Yorum yazmak için

İlgili İçerikler

Gezgin
03 May 2016

BU ŞEYHLER ÇOK SEVİMLİ: DUBAİ

Bilgi sahibi olduğumuz Arap ülke imajının tersine tam olarak neyle harmanlandığını bilmediğim Dubai'ye gitme kararım uzun zamandır ajandamda uykudaydı. Beni provoke eden durum ise bir implant firmasının kongre davetiydi. Gezmeye aşık biri olarak şartları üstünkörü dinleyip kabul ettim. Şubat ayı ortasında kalın kışlıklarla gezerken, yazlık elbiselerle dolu valizimi... daha fazla

user-image
Gezgin
07 Nis 2016

B.A.E. : DUBAİ GEZİSİ

16 Aralık 2015 tarihinde bir tur şirketiyle Dubai turuna katıldım, tur 3 gece konaklamalıydı, 3 gün size biraz kısa görünebilir ama Dubai için bence gayet ideal 3 gün :))) Ayrıca normalde yurt dışına çıkarken tur şirketleriyle değil kendim gezmeyi tercih ederim. Ancak Dubai'ye uçak biletleri 350 Dolar civarında genelde, turlarda 400 Dolar gibi fiyata bulabiliyorsunuz.... daha fazla

Editör
11 Mar 2016
Duyuru

Emirates’in Yeni Rotaları “Yangon ve Hanoi” Oldu

Emirates Havayolu, Myanmar’ın ticaret merkezi Yangon ve Vietnam’ın başkenti Hanoi’yi yeni destinasyonları olarak belirledi. Üç sınıflı olarak yapılandırılan bir Boeing 777-300ER ile hizmet verecek olan Emirates, 3 Ağustos 2016'dan itibaren Dubai'den Yangon (RGN) ve Hanoi (HAN) günlük uçuşlarına başlayacak. Yangon ve Hanoi'ye yapılacak uçuşlar, her gün EK388... daha fazla

23 Ara 2015

DUBAİ SEYAHATİ

Gezmek için hava sıcaklıklarının en uygun olduğunu okuduğum Kasım ayında Dubai’ye 3-4 günlük bir gezi yapmak için Haziran 2015’te araştırmalara başladım. Booking.com'da Dubai otellerini araştırdım. İki aile, 4 kişi gideceğiz. Daha önce gidenler; eski şehir bölgesinin, Palmiye Adası ve Yelken Otel’in, Dubai Marina’nın, Emirates Mall’un, Burj Khalifa’nin, Dubai Mall’un... daha fazla

11 Eyl 2015
03 Haz 2015

ÇÖLDEN YARATILAN CENNET: DUBAİ

Dubai, Arap Yarımadası'ndaki Birleşik Arap Emirlikleri'nin 7 adet emirliğinden biri. 1960'lı yıllarda yalnızca balıkçı kenti olan Dubai, 1990'lı yıllar sonrası uygulanan politikalar sonucunda ve Hong Kong'un Çin'e devredilmesi sonrası bölgenin ticaret başkenti olma yolunda ilerleyen bir şehir. 2000'li yıllarda büyük projeler ile dünyaya adını duyuran şehir, şu an... daha fazla

26 May 2015

DUBAİ SKYDİVE MACERASI

Adrenalin tutkunları için Dubai'de yapılabilecek en çılgın aktivite kesinlikle Skydiving... Biraz cesaretini toplayıp hayatının en unutulmaz tecrübesini yaşamaya karar verenler veya fotoğraflarda görüp acaba nedir, yapabilir miyim diye düşünenler için Skydive Dubai'den bahsedip, merak ettiklerinizi ve kendi tecrübelerimi aktarmaya çalışacağım. Dubai hakkındaki diğer... daha fazla

17 May 2015

DUBAİ GEZİ REHBERİ

Dubai, 7 tane emirlikten oluşan Birleşik Arap Emirlikleri'nin en gösterişli, en yüksek nüfuslu, en güvenli ve aynı zamanda en pahalı şehridir. 20. yüzyılın başlarında inci çıkarılan kendi halinde bir liman şehriyken, bölgede petrol çıkarılmaya başladığında hızla zenginleşmiş. Dönemin şeyhleri, petrol kaynakları tükenmeden bir şeye yatırım yaparak kalkınmanın sürekli... daha fazla

04 May 2015
Gezimanya interaktif harita
31 Mar 2015

UNUTULMAZ DENEYİMLER ŞEHRİ: DUBAİ

Hayatı deneyimleyerek yaşıyorum. Ölmeden önce hayata güzellik ve mutluluk katmak en büyük amaçlarımdan. Nefesimin kesildiği anlar ise kesinlikle çok özel, o anları asla unutmuyorum! Uzun zamandır deneyimlemek istediğim tecrübelerden biri de Dubai’de SkyDive. Geçen aylarda gerçekleştirdiğim bu hayal, bana fazlasıyla muhteşem bir deneyim yaşattı! : ) Nasıl mıydı?... daha fazla

Gold Yazar
23 Şub 2015

TANRILAR ÇILDIRMIŞ OLMALI: DUBAİ

Bir simülasyon oyunu düşünün, belli bir bütçeniz olur ve oyuna başladıktan bir süre sonra eğer doğru yoldaysanız geliriniz artar. İşte Dubai de bunun gibi, hatta bu oyunun hilelisine daha çok benziyor. Bazen oyun dergilerinde bilgiler olur ctrl+m tuşlarını tıkladığınızda paranız devamlı artar. Dubai’de kralın mal varlığı böyledir. İnsanoğlunun yapabileceği her şey... daha fazla

Bronz Yazar
13 Şub 2015
İstanbul Bisiklet Rotaları
20 Oca 2015
19 Oca 2015

MUHTEŞEM DUBAİ GEZİSİ

Yeni rotamızı; zenginliğin, ihtişamın ve lüksün başkenti Dubai'ye çevirdik. Bu gezimiz biraz lüks olacak, fakat ekonomik yönlerini de anlatacağım. Dubai'ye vize ile ilgili bir bilgi ile başlamak istiyorum yazıma. Dubai vizesi çok basit alınan bir vize ve herhangi bir acenteye pasaport fotokopisi, uçak bileti ve nüfus kağıdı örnekleri ile başvuru yaptığınız taktirde 3... daha fazla

18 Oca 2015
Booking.com Otelleri
04 Oca 2015
31 Ara 2014

DUBAİ İÇİN TAVSİYELER

2013 yılının Ocak ayında Ankara’nın soğuk havasından uzaklaşmak için 3-4 günlüğüne Dubai’ye gitmeye karar verdik. Dubai'de daha sıcak bir hava, deniz, kum, lüks arabalar, ucu gözükmeyen gökdelenler, içinde günlerce gezilecek alışveriş merkezleri ve sürekli “Dünyanın En” ile başlayan cümlelerinde adı geçen daha birçok şey görme ümidi ile çıktık yola. Abartısız... daha fazla

Silver Yazar
30 Ara 2014

DUBAİ'DE YAPILACAKLAR LİSTESİ

Kim demiş parayla saadet olmaz diye! Bal gibi oluyor işte. Adamlar yapmış, hespi birbirinden gösterişli ışıltılı gökdelenler, paranın satın alabileceği her şeyi ama her şeyi (üstelik neredeyse dünyada en ucuza) bulabileceğiniz uçsuz bucaksız avm'ler. Deniz, kum, güneş, kar, gökyüzü, altın, bilimum mücevher, cep telefonu, cümle elektronik bir şeyler ve daha aklınıza... daha fazla

08 Ara 2014
Etkinlik
27 Ekim 2016,Perşembe

Alaçatı'da Balıkçılık Turnuvası

2007 yılından bu yana her yıl Ekim ayında düzenlenen 'Alaçatı International Fishing Tournament', bu yıl "büyük balığın peşinde" sloganı ile 'Alaçatı Big Fish' adı altında 27-30 Ekim tarihlerinde Türkiye'nin en usta balıkçılarını bir araya getiriyor.  Bu yıl İlknur ve Ertuğrul İçingir önderliğinde tecrübeli bir ekiple gerçekleşecek turnuva programına çeşitli etkinlikler... daha fazla

Verona Şehri
+34 Fotoğraf
Salzburg Şehri
+29 Fotoğraf
18 saat önce

VİVA BARCELONA!

Barselona denince akla hemen onun adı gelir: Messi, Messi, Messi! :) İlk defa bir rehberli tura katıldık. Tura katılmanın ve grupça hareket etmenin avantaj/dezavantajını da burada etraflıca yaşadık. Bu tür kültürel gezilerde büyük yardımcınız olacak rehber seçimi elbette ki tüm geziyi derinden etkilecek yegane değişken. Bizim büyük şansımız, bu ilk rehberli gezimizde... daha fazla

Koblenz Şehri
23 saat önce
Özel Yazı

KARAMANLI GEZGİN DEDENİN HİKAYESİ

Herkesin hayatının bir döneminde kucağına oturup hikayeler dinlediği bir dedesi olmuştur mutlaka. Ne yazık ki bu dili tatlı, hayatı renkli dedelerin hatıralarını aktarabildiği ne bizim gibi bir blogu var, ne de bir kitabı. Belki de bu yüzden olsa gerek, anılarını hala dinleyip bitiremediğim, dinlemelere doyamadığım bir dededen bahsetmek istedim bu yazıda.  Bitmek... daha fazla

Gold Yazar
23 saat önce
Galeri
Eski Anadolu'nun Simgeleri

Anadolu coğrafyası dünya tarihinin en büyük olaylarına, kararlarına, savaşlarına, destanlarına, uygarlıklarına ve kültürlerine ev sahipliği yapmıştır. Bu bakımdan eşine rastlanmayacak bir değeri, kültür hazinesini üzerinde taşımaktadır. Paranın bulunmasından, Hıristiyanlığın yayılmasına, insanlığın kaderini değiştirecek birçok vaka bu topraklarda gerçekleşmiştir. Bunu izleyen süreçler de ondan mahrum değildir. Öyle ki günümüzde dahi Anadolu, dünya siyasetinin gidişatını belirleyen ana merkezlerden biridir. Anadolu’nun değerini ancak okuyarak, araştırarak anlayabiliriz. Üzerinde yaşadığımız toprakların ruhunu tanımak onunla bağdaşmamıza vesile olacaktır. Aşağıda Anadolu’nun Bizans’a değin taşıdığı izlerden “simgesellik” çerçevesi içerisinde bir derleme oluşturduk. Dikkatinizi çeken eserler/başlıklar olacaktır. Buradan yola çıkarak daha derin bir meraka, araştırmaya adım atabilirsiniz. Merak edin, iyi okumalar!

1. YARIMBURGAZ MAĞARALARI

İstanbul’un kimi arkeolojik alanları sadece bulunduğu kentin değil, insanın ve yerleşim serüveninin tarihini de yakından ilgilendiren veriler sunuyor. Küçükçekmece Gölü’nün yaklaşık dört kilometre kuzeyindeki Yarımburgaz Mağaraları bunlardan biridir. Bir eğimle birbirine bağlanan, “Yukarı” ve “Aşağı” mağara olarak adlandırılan iki bölümden oluşan Yarımburgaz Mağaraları’ndan çıkarılan taş aletler, “ilkel insan” da denen atalarımızın Türkiye coğrafasında yurt edindiği ilk yerleşim olarak biliniyor.

Fotoğraf / M. Oktar Güloğlu

2. GÖBEKLİTEPE

Göbeklitepe keşfedilinceye dek dinler ve inançların avcı ve toplayıcı toplulukların ardından ortaya çıktığı sanılıyordu. Göbeklitepe’yle bu değişti. Şanlıurfa’nın Örencik Köyü yakınlarındaki arkeolojik alanda meydana çıkarılan görkemli tapınaklar, bu süreçteki avcı toplulukların dünyanın bilinen en eski kült yapılarını yarattığını gösterdi.

Fotoğraf / Kerem Yücel

3. KARAİN MAĞARASI

Karain Mağarası, bütün kaynaklarda “Türkiye’nin en büyük doğal mağaralarından biri” olarak tanımlanıyor. Ancak Karain’i diğer pek çok benzerlerinden ayıran, burada günışığına çıkarılan fosillerin insanlığın çok uzak ataları olan, Homo Neanderthalensis türü insanın Anadolu’da yaşamış olduğunu göstermesidir.
Antalya’nın 31 kilometre kuzeybatısındaki Döşemealtı ilçesine bağlı Yağca köyündedir. Batı Toros zinciri içindeki Katran Dağı-Çadır Tepesi’nin doğu doğru açılan Kretase Dönemi (142 milyon yıl önce – 65,5 milyon yıl önce) kalkerli kayaçların içine oyulmuştur. Deniz yükselmeleri sonucu oluşmuş geniş bir traverten ovasına bakıyor. Karain’in önünde uzanan bu ova, özellikle miyosen dönem (23,8 milyon yıl önce – 5,32 milyon yıl önce) ve pliyosen dönem (5,32 milyon yıl önce – 1,81 milyon yıl önce) boyunca şekillenmiş. Karain Mağarası, bu ovadan 130 metre kadar yüksekte, denizden yüksekliğiyse 430 metre civarında.

Fotoğraf / Fatih Özenbaş

4. ANA TANRIÇA HEYKELLERİ

Yaratıcılığı, cinsel birlikteliği, bereketi, doğumu ve çocuk büyütmeyi ve gelişme döngüsünü döne döne bir figür üzerinde toplayan Hititlerden Akadlara, Mısır’dan Yunan’a ve Roma’ya dek değişik halklar bu figüre “ana tanrıça” demiş. Ana tanrıçaları taşıdıkları anlamlara, simgeledikleri ya da simgesi oldukları düşünce ve duygulara, işlevlerine göre sınıflandıran sistematik ve bütünlüklü bir tipoloji çalışması henüz yok; ancak, Paleolitik çağ Venüs heykelciklerinden Meryem Ana’ya dek birbirinden çok farklı insan ve sanat figürü için bu tanım kullanılıyor.