​BOSNA-HERSEK BÖLÜM 1: SEVDALİNKA ÜLKESİ

94419 Haz 2016Gezi Notu
nevinsalmannevinsalmanGold Yazar19 Haz 20169440 Yorum

Ayşe Kulin’in ‘Sevdalinka’sında anlattığı ülkeye, halk türküleri söylenirken katliamların, insanlık ayıbının yaşandığı, hüzünlü sevda şarkıları 'Sevdalinka'ların söylendiği topraklara, Saraybosna'ya gitmek için sabahın seher vaki düştüm yollara.

İki saatlik bir uçuştan sonra uçak alçalmaya başladığında gördüğüm yemyeşil tabiat, dağlar, ovalar, nehirler bana bir cennete geldiğimin habercisi adeta… Dobro jutro – Günaydın Saraybosna…

Saraybosna

Saraybosna Havaalanı’na vardığımızda vakit kaybetmeden bizi bekleyen aracımızla Mostar’a doğru yola koyulduğumuzda hiç de yanılmadığımı anladım. Yol dediysem gerçekte cennetin içinden geçerek uzayıp giden yemyeşil bir rota… Etrafımızdaki sarp kayalıklı ama yemyeşil yüksek dağların arasından geçerken gördüğüm tek renk yeşil ve yeşilin tonları, daralıp genişleyen nehir ve bu yeşilin içinde adeta kaybolmuş minik, şirin evleriyle dağ köylerinin sudaki yansımaları… Geçen ay gittiğim Yedigöllerimizi, biraz da bizim Karadeniz'imizi hatırlatıyor bana,  tabii yeşilimizi katletmeden önceki hallini…

Saraybosna-1

Saraybosna şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Central Residence Apartment, Apartment ChicHouse, Saraj Springs Apartment. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Luka Sarajevo, Villa Sejdic gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Heart of Sarajevo, Kika Apartment, Apartman Lana tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Saraybosna aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Saraybosna-2

Saraybosna-3

Makedonya için kullandığım bir cümleyi bu ülke için de söyleyebilirim: Tek bir kare toprak görünmeyen cennet bir ülke.

Saraybosna-4

Savaş yorgunu, fakir ülkenin yolları henüz otoyol değil ama sorun da değil, gidiş ve geliş olan dar bir yolda ilerliyoruz. Böylece araçlar hız yapamıyor, ben de manzaranın keyfini çıkarıyor ve bol bol fotoğraf çekiyorum. Hedefimiz Mostar ama yol üzerinde birkaç yere uğrayacağız. Gezmeye başlamadan bu güzel ülke hakkında biraz bilgi aktarmak isterim.

Saraybosna-5

Osmanlı İmparatorluğu’nun 600 yıl hükümran olduğu Balkanların küçük ülkesi Bosna-Hersek, Bosna adını topraklarını sulayan Bosna Nehri’nden, Hersek adını ise 15. asırda Bosna Kralına isyan edip kendine “Herceg” (Almanca=dük) ünvanı veren yerel bir derebeyden almış. Yugoslavya'da komünist idarenin yıkılması ile kurulan cumhuriyetlerden olan küçük ama sevimli ülke Sırbistan, Karadağ, Hırvatistan arasına adeta sıkışmış olsa da Neum şehrinin 20 kilometre uzunluğundaki Dalmaçya sahilinden biraz nefes almakta.

Saraybosna-6

Tüm halka Bosnalı dense de Boşnaklar, Sırplar ve Hırvatlar olmak üzere üç etnik grup bir arada yaşamakta. Bosna-Hersek'in yerli Müslüman halk kendilerini Türk veya Boşnak olarak adlandırıyor ve Boşnakça konuşuyor. Osmanlı ve Türk sanatlarının birçoğunu, özellikle de bakırcılığı halen yaşatıyorlar. Geçtiğimiz her köyde de birkaç minare hemen göze çarpmakta.

Saraybosna-7

Köklü tarihi ve kültürel zenginliği müziğine yansıyan ülkenin ünlü bir ismi ülkemizde de tanınan ve müziği ile sevilen Goran Bregovic, Bosnalı Sırp-Hırvat besteci, gitarist ve şarkıcıMüzikte olduğu kadar sinema dalında da öne çıkan ülkenin Bosnalı yönetmenleri, son dönemlerde dünya çapında tanınırlık kazanarak, düşük bütçelerle büyük ödüllü filmlere imza atarken ülkenin kültürüne ve tarihine de ışık tutmakta, belki de dünyanın sessiz kaldığı ayıbı hatırlatırcasına ses vermekteler.

Saraybosna-8

Saraybosna-9

Güzel yanlarıyla kısaca anlatmaya çalıştığım ülke, 20 sene önce hepimizin hatırlayacağı gibi, yüz binlerce insanın katledilmesine, ölümüne neden olan ve yakın tarihin en karanlık sayfalarından birini yaşadı. 3,5 sene süren Boşnaklar ve Sırplar arasındaki savaş, daha doğrusu soykırım… Çok acılar yaşanan ülkede savaşın izleri yüzlerdeki hüzünde görülmekte, ülkede halen hüküm süren fakirlik de hissedilmekte. Buram buram Osmanlı kokan ecdat yadigarı ülkede bulunan Osmanlı şaheserleri de bu korkunç savaştan çok ağır hasar alırken, kurşun ve şarapnel delikleri halen görülen birçok bina yürek yakan izler taşımakta.  (Yerel rehberimiz Enis’in savaşla ilgili acı anılarını ayrı bir yazıda paylaşacağım.)

Saraybosna-10

Yarın, Mostar yolunda, Unesco Dünya Mirasları Listesi’ndeki dünyaca ünlü Mostar Köprüsü’nü görmeden önce kardeşi Konjic Köprüsü’nü ve Unesco Dünya Mirasları Aday Listesi’nde bulunan Tarihi Türk Köyü Poçitel ve Blagay Tekkesi’ni de hep birlikte gezeceğiz.