Çanakkale İçinde Aynalı Çarşı

Çanakkale Zaferi, Türk askerinin ruh kudretini gösteren şayanı hayret ve tebrik bir misaldir. Emin olmalısınız ki, Çanakkale Muharebelerini kazandıran bu yüksek ruhtur.

M. Kemal ATATÜRK

Destanlar yazan Türk milletinin en son destanlarından, sanatla sevginin birleştiği türkümüzün Çanakkale türküsünde geçen mekân. Çanakkale’de bulunan efsanevi çarşı hepimizin aklında o meşhur türküyle kalmıştır. Her dinlediğimde ağladığım bu türkünün kaynağı Kastamonulu İhsan Ozanoğlu'na ait. Çanakkale Savaşı'nı anlatan bu türkünün düzenlenmiş bugünkü halini notaya Muzaffer Sarısözen almış.

Çanakkale Türküsü

Çanakkale içinde vurdular beni
Ölmeden mezara koydular beni
Of gençliğime eyvah

Nakaratı

Çanakkale içinde aynalı çarşı
Ana ben gidiyom düşmana karşı
Of gençliğim eyvah

şeklindedir.

Çanakkale’ye yolum düştü. Geldim, görmezsem olmaz dediğim yerdeydim. Yağmur bardaktan boşanırcasına yağıyordu. Çanakkale’de attığım her adımda Mehmet Akif Ersoy’un Çanakkaleşiiri çınladı kulaklarımda. “Tüm şehitlerimizin ruhu şad olsun.” diyerek attım adımlarımı.

Çanakkale’de bulunan küçük meşhur Aynalı Çarşı içine girdim. İnsan doğal olarak haşmetli bir şey bekliyor girmeden fakat ilk gördüğümde bu kadar küçük olması hayal kırıklığına uğrattı. Kulaklığımı taktım türküyü Moğollardan dinleyerek dolaştım. Zaman zaman güler yüzlü esnafla sohbet ettim. Çanakkale savaşlarında halk türküsüne konu olan Çanakkale içinde Aynalı Çarşı türküsünü dinledikçe yeni keşfetmiş gibiydim. En fazla 10 dakikada dolaşabilirsiniz meşhur çarşıyı.

Aynalı Çarşı içinde; Çanakkale’de bulunan Truva Atı, Çanakkale Şehitleri Abidesi ve Seyit Onbaşı ile ilgili çok sayıda süs eşyası ve anahtarlık satılıyor. Çanakkale’ye özgü kolonyaların kokusu sizi büyüleyebilir. Adı geçen aynalar bildiğimiz aynalar değil, at gözlüklerini süslemekte kullanılan aynalarmış. Birkaç tane hediyelik eşya ile çok kalabalık olmayan çarşıdan ayrıldım.

Çanakkale Aynalı Çarşı Tarihçesi

“Bu ünlü çarşının 1889 yılında II. Abdülhamid'in padişahlığı sırasında, Çanakkale'nin önde gelen Yahudi ailelerinden biri tarafından yaptırıldığı bilinmektedir. Doğrulanamayan bir iddia ise çok daha önceleri yapıldığıdır. Evliya Çelebi'nin "Seyahatname" adlı eserinde de çarşıdan söz edilmektedir. Çarşıya ilişkin kayıtlar incelendiğinde İstanbul'daki Mısır Çarşısı'nın minyatürü olduğu anlaşılmaktadır.”

Çanakkale kordon boyunu da içeren şehrin kalbini görmek için merkeze gittim. Çanakkale'ye gelindiğinde belki de ilk ziyaret edilmesi gereken muhteşem Çanakkale Boğazı manzarasıyla Truva filminde kullanılan tahta atın ve Antik Truva Şehri’nin maketinin bulunduğu mekân görülmeye değer.

Tüm Çanakkale şehitlerimizi, saygı ve minnetle anıyorum.