Ganghwado Adası'nda Tapınak Konaklaması Nasıl Yapılır?

Tapınak konaklaması dendiğinde aklınıza ilk olarak Hindistan geliyordur. Ancak Uzakdoğu ülkelerinin neredeyse tamamına yayılmıştır. Çin, Kore, Japonya, Tayland, Nepal vb. ülkelerde çok sık karşımıza çıkıyor. Güney Kore'de de Budizm inancı oldukça yaygın en azından yüzde 40'lık bir kesimin Budizme inandığını duymuştum. Bu yazımdaki amacım farklı kültür ve dinlerde nasıl ibadet edildiğini gözlemlemek, birkez de olsa tapınak konaklamasını deneyimlemek isteyenler için kendi deneyimimden yola çıkarak bilgi vermek olacak.

Güney Kore'de resmi olarak 13 bölge içerisinde 75 tane tapınak bulunuyor. Bunların 20 tanesinde İngilizce destek verebilecek çalışanlar var. Tapınaklarda seçtiğiniz programa göre meditasyon, Budist seromoni, çay seromonisi, resmi manastır yemeği, dua boncuklarıile bileklik yapmak, yürüme meditasyonu, keşişler ile sohbet, Budist resim sanatı, sutra yazmak gibi birçok aktivite olabiliyor.

Yanınızda götürmeniz gerekenler bir havlu, iç çamaşırı, çorap, rahat yürüyüş ayakkabısı, hava durumuna göre sıcak tutacak termal giysiler ve mont (Benden tavsiye biraz atıştırmalık birşeyler çantanıza koyabilirsiniz).

Ben şu ana kadar Kore'de 2 tane tapınak konaklamalı yerde bulundum. Biri Seul Insadong'da yer alanJogyesa Tapınağı (benim en sevdiğim mekanlardan biri), diğeri Incheon Jeondeungsa Tapınağı. Insadong çok merkezi olduğu için buradaki tapınak çok uğrak bir mekan ve çok renkli kareler yakalayabilirsiniz. Geçen sene Budha'nın doğum gününde ziyaret ettiğimde sokaklarda fenerler asılı ve tapınağın içinde her yer dilek kağıtları ile doluydu mesela...

Esas konumuza dönecek olursak, tapınak konaklaması için her yıl belli zamanlarda indirimli başvuru zamanları oluyor. İnternet https://eng.templestay.com/  üzerinden bu başvuru zamanlarını yakalarsanız 10.000 Won yani 34 TL gibi çok uygun fiyata 2 gün 1 gece bu konaklamaya hak kazanabiliyorsunuz (Normalde 40.000-50.000won civarı).

Ben ve arkadaşım Incheon Ganghwa-do Adası'nda yer alan Jeondeungsa Tapınağı'nı tercih ettik. Bunun en büyük sebebi benim hazırladığım Incheon projemdi. Bir de çok sık gidilen bir tapınak yerine biraz daha az turistin gittiği bir yere gitmek istedim. Ekim ayı son haftası için yer ayırttım. Bunun için e-mail atmanız yeterli oluyor. Onlar size geri dönüş yapıyorlar. Belirtilen banka hesabına da parayı yatırıp kendilerine bilgi verdiğinizde kaydınız tamamlanmış oluyor.

Tapınağa giderken yanınıza çok eşya almanıza gerek yok. Çantanıza çamaşırınızı, termal sıcak tutan içlik, bir şişe su ve biraz atıştırmalık gibi birşeyler koymak yeterli. Gittiğiniz zaman size tapınakta giymeniz gereken kıyafetleri onlar veriyorlar. Her tapınakta farklı renkler ve kombinler mevcut anladığım gördüğüm kadarıyla bizim yolumuz biraz uzun olduğu için Incheon Havaalanı'nda buluşup Ganghwa-do Adası'na oradan kalkan otobüs ile geçtik. Yaklaşık 1-1,5 saat süren bir otobüs yolculuğu sonunda tapınağın kapılarından birinin önünde indik. Allahın dağında bir yerdeymiş desem yeridir. Gerçek tapınak deneyimi yaşamak için birebir tapınaklardan biri... Tabi ki tapınağa ulaşmak kolay değildi baya bir merdiven çıktık ve orman yolundan yürüdük.

Tapınak girişi gerçekten etkileyiciydi. Tek turist ben, arkadaşım ve yabancı bir baba kızdı. Bizimle ilgilenen rehber kız biraz erken gelmemizden dolayı yemekhanede yemek yiyebileceğimizi söyledi. Tapınak yemeği hakkında duyduğum et yemeği yemedikleri ve 3 öğün aynı tipte yemekleri tükettikleriydi. Gerçektende öyleymiş. Yosun çorbası ile beraber çeşitli vejeteryan sebzelerden oluşan bir menü var. Yiyebileceğiniz kadarını almanız gerekiyor. Tabağınızda yemek kalmamalı ve yedikten sonra mutfak kısmına geçip kendi bulaşıklarınızı yıkamanız gerekiyor. Daha sonra program başlama vaktimiz gelene kadar etrafı keşfe çıktık. Yaşlı teyzelerle selfiler birkaç keşiş ile sohbet derken rehberimiz gelip bizlere tapınakta giyeceğimiz kıyafetleri taktim etti.

Kalacağımız yer tapınak içinde ayrı bir bölüm sadece konaklayacak olan kişiler girebiliyor. Yerden ısıtmalı ve yer yataklarında yatıyorsunuz. Odaya yerleşip üzerimizi değiştikten sonra Budist rahip ile buluşmak üzere söyledikleri tapınak binasına geçtik. Yerlerde bulunan minderlere bağdaş kurup oturduk ve tapınak konaklaması hakkında bir video izledik.

Sonrasında bir saat kadar rahip ile sohbet edip ZEN meditasyonu yaptık. Direkt ilk dersten pek yapıp yapamadığıma emin olmasamda huzurlu bir ortamdı. Daha sonra Budizm'de nasıl secde edilir onu öğrendik. Bu temel eğitimlerden sonra muhteşem akşam yemeğimiz için yemekhaneye geçtik.

Yemekten sonra akşam seremonisi için tapınağın başka bir kısmında yer alan Budha heykellerinin olduğu Seon Hall binasında Budist rahip ile birlikte yaklaşık 1 saat kadar ibadet ettik. Bu ibadetten sonra gece yatmadan önce çalınan çan seremonisine katıldık ve bizlerde rahip ile birlikte bu deneyime ortak olduk.

Elimizdeki programda akşam 9'da yatıp, sabah 4'te kalkacağımız yazıyordu. Şansımıza Ganghwa-do Adası uzun zaman sonra ilk kez hiç olmadığı kadar yağış alıyordu ve yağmur sesi eşliğinde saat 9'da uykuya daldık.

Sabah 4'te çanların çalması ile uyanıp Seon Hall Binası'nda ibadete gittik. Ne yalan söyleyeyim o saatte kalkıp secde etmek gerçekten zordu. Sabah seremonisi bitiminde kahvaltıya geçtik. Gerçektende 3 öğün aynı yemekler yeniyordu ve bizi bir merak aldı bu rahipler için ne kadar sağlıklıydı ya da orada çalışanlar için sonradan öğrendik ki ara sıra gidip başka yemekler yiyorlarmış. Kahvaltı sonrasında yağmurdan dolayı ormanda yürüme meditasyonunu yapamayıp bunu oda içinde yürümek olarak değiştiren rahibimizi takip ederek belki 50 - 60 tur atmışızdır. Sonrasında biraz daha sohbet edip boncuklardan kendimize bileklik yapıp, başka bir rahip ile çay seremonisi yapmaya geçtik.

Sanırım en keyif aldığım aktivitelerden biri buydu... Budist tapınağında yeşil çay seremonisi ve keşiş ile sohbet daha ne istenir. Kendisine neden Budist rahibi olmak istediniz diye sorduğumuzda ise bize esprili bir şekilde eğer Budist rahibi olmasaydım şu anda burada 4 güzel kadın ile oturup sohbet etme şansım olmazdı dedi. Uzun ve keyifli bir sohbet sonrasında programdaki son görevimizide tamamlayıp tapınak konaklamamızı sonlandırdık.

Tapınak konaklaması yapmak istiyorsanız. Öncelikle Kore'de kalacağınız bölgeye yakın olan yerleri tercih edebilirsiniz. Benim gibi uzun süreli kalacak olan kişiler içinse belki şehir şehir gezerken tercih edilebilir bir konaklama şekli olabilir. Koreye yolunuz düşerse bu farklı deneyimi herkesin birkez olsun denemesi gerek diye düşünüyorum.

Kore'de tapınak konaklaması yapmak için; https://eng.templestay.com/
Kore tapınak yemekleri bilgi için; http://eng.koreatemplefood.com/about
Facebook: https://www.facebook.com/templestay/Jeondeungsa Tapınağı; http://www.jeondeungsa.org/