MİMAR SİNAN ROTASI: MERHABA EDİRNE!

Bu yazı Gezimanya üyesi Cemre Yücekök tarafından yazılmıştır. Yazılarınızı sitemizde yayınlamak isterseniz üye olabilirsiniz.

Edirne Valiliği ve Trakya Kalkınma Ajansı’nın düzenlediği “Sinan’ın Ayak İzlerinde: Bir Payitahttan Diğerine Yolculuk” adlı iki günlük rota için 10 Nisan sabahı 12 kişilik bir basın grubu olarak İstanbul’dan yola çıktık. Yazının hemen başında bir tüyo vereyim: Mimar Sinan gerçekten çok büyük bir deha! Ve bunu sıkılmadan yazım boyunca tekrar edeceğim. Neden tekrar ettiğimi Sinan’ın eserlerini görme şansını yakalamış olan okuyucuların çok iyi anlayacağına eminim. Bu gezide göreceğimiz eserler: Adalet Kasrı, Sultan II. Selim Külliyesi, Sultan II. Bayezid Külliyesi Sağlık Müzesi, Lüleburgaz Sokollu Mehmet Paşa Külliyesi ve Büyükçekmece Sultan Süleyman Köprüsü.

Edirne

Bursa’dan sonra Osmanlı Devleti’nin ikinci başkenti olan Edirne, Trakya Bölgesi’nin merkezi konumunda. Balkanlara açılan bir kapı olması sebebiyle de stratejik önemi büyük. Fatih Sultan Mehmet’in de dünyaya gözlerini açtığı bu topraklar farklı dokuları bir arada nefis bir ahenk içerisinde barındırmasıyla ünlü. Bugün toplam nüfusu 400 bini aşan Edirne’yi ve Mimar Sinan eserlerini büyük bir heyecanla gezdik.

1361 senesinde Sazlıdere Savaşı’yla fethedilen Edirne, 1453’te İstanbul’un fethine kadar Osmanlı Devleti’ne payitahtlık yani başkentlik ediyor. Bu tarihî topraklarda ilk durağımız mimarî bir yapı değil, bir restoran. Zira 3 saat süren yolculuğumuzdan sonra karnımız bir hayli acıktı. Meriç Nehri’nin kıyısında bulunan Lalezar Restaurant’da hemen ciğer siparişleri veriliyor ardından büyük bir afiyetle üzeri bol tahinli Hayrabolu tatlıları mideye indiriliyor. Edirne’nin iyice dövüldükten sonra unlanıp bol yağda kızartılan yaprak ciğerini ve Kemalpaşa tatlısının iricesi olarak adlandırabileceğimiz Hayrabolu tatlısını tadanlar mest olmuş halde. Bu tempolu geziye başlamak için herkes yeterince enerji topladı. Artık Trakya Kalkınma Ajansı’nın düzenlediği kokteyle katılabiliriz.

Edirne bölgesine uygun ulaşım yollarından biri de havayolu. En uygun fiyatlı uçak biletlerini görmek için tıklayın

Kokteyl dünyanın en güzel otelinde, en çiçekli bahçesinde ya da şatafatlı bir davet salonunda değil, Selimiye Camii’nde. Büyüleyici yapının altında Mimar Sinan’ı şöyle anlatıyor Prof. Dr. Suphi Saatçi: “Bir mimar onun eserlerini 200 – 300 yıla sığdıramaz.” 100 yıl yaşadığı rivayet edilen Mimar Sinan ömrüne 365 tane yapı sığdırmış ve bu yapıların arasında bulunan Selimiye Camii’ni “ustalık eserim” diye adlandırmış. Selimiye Camii, değil bir ustanın, birkaç ustanın bir araya gelerek yıllarını vermesi gereken bir eserken Mimar Sinan ömrüne Selimiye’yle birlikte yüzlerce eseri daha sığdırmış.

Edirne şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en çok tavise edilenleri Hilly Hotel, Kalevera Hotel, Ramada Suites Hotel Edirne. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Fidanoğlu Suite Hotel, Balkan Hotel, Çetin Otel Keşan. gibi otelleri tercih edebilir ya da en yüksek indirime sahip olanları mereak ediyorsanız Unisite Apart Otel, Ramada Suites Hotel Edirne, Ottoman Palace Hotel Edirne tesislerini incelebilirsiniz. Bir de Tatilsepeti.com'un Edirne aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Edirne-1

Edirne-2

İstanbul’un Vefa semtinde yer alan Şehzade Mehmed Camii’ni oğlu için Mimar Sinan’a sipariş eden II. Selim gördüğü eser karşısında çok etkilenir ve – Prof. Dr. Suphi Saatçi’nin aktardığına göre- şöyle düşünür: “ Şehzade için böyle bir eser yapan, benim için nasıl bir cami yapar?” Ve gerçekten de Mimar Sinan, II. Selim için dünyanın en etkileyici camilerinden biri kabul edilen Selimiye’yi yapar. Ne yazık ki II. Selim, Cami tamamlanmadan bir sene önce vefat eder ve kendi camisine görmeye ömrü vefa etmez.

Selimiye Camii’nden çok etkilenmiş bir biçimde, yarın bir daha görüşmek üzere ayrılıyoruz ve Karaağaç’a doğru yola koyuluyoruz. Yunanistan sınırına 4 kilometre uzaklıkta olan bu mahallede sevimli kafelerden birine oturup yorgunluk kahvemizi içiyor ve Tarihî Tren Garı’nı ziyaret ediyoruz.

Edirne-3

Lozan Antlaşması’yla topraklarımıza katılan Karaağaç’ta bulunan tren garı bugün Trakya Üniversitesi Rektörlük Binası olarak kullanılıyor. Ne yazık ki, I. Dünya Savaşı’nın çıkmasından dolayı değişen tren yolları nedeniyle de hiçbir zaman faaliyete geçememiş tren.

Edirne-4

Bugün Karaağaç’a uğrayan herkes trenin üzerinde fotoğraf çektiriyor.

Edirne-5

Akşam yemeğinde Edirne’nin ünlü restoranlarından Hanedan’dayız. Tunca Nehri’nin kıyısındaki enfes manzaraya karşı yöresel şarapları ve Osmanlı mutfağına ait lezzetleri tatma şansı buluyoruz. İkram edilen lezzetler arasında “ayvalı yahni, kavun dolması, kalamar dolması, zırva kebabı, Hayrabolu tatlısı” gibi kendine has yemekler bulunuyor. Özellikle bal, badem ve incirle yapılan zırva kebabı çok beğeniliyor. İlk günü çok da uzatmadan bitiriyoruz zira ikinci gün çok daha yorucu olacak.

Edirne-6

Edirne-7

Edirne-8

Yazının tüm bölümlerine aşağıdan ulaşabilirsiniz:
MİMAR SİNAN ROTASI: MERHABA EDİRNE!
MİMAR SİNAN ROTASI: EDİRNE ADALET KASRI VE FATİH KÖPRÜSÜ
MİMAR SİNAN ROTASI: EDİRNE SELİMİYE CAMİİ
MİMAR SİNAN ROTASI: EDİRNE SAĞLIK MÜZESİ (DARÜŞŞİFA)