Trabzon : Doğu Karadeniz'in Yeni Büyükşehri

Geçtiğimiz günlerde Doğu Karadeniz bölgesinin yeni büyükşehiri olan Trabzon’daydım. Bir süre Giresun‘da kalmak zorunda olduğum için ara sıra çevre illeri de ziyaret etmeden duramıyorum :)

Bu Trabzon’a ilk gidişim değil. Yani burada size şehir rehberi tadında anlatacaklarım bir günlük deneyimim değil. Şimdiden belirteyim ki biri yorumlarda çıkıp yalancıya bak hangi ara gezdin bütün hepsini demesin :)Trabzon‘da çok güzel doğa harikası yerler var. Bunlardan ilk akla gelen Uzungöl ve Sümela Manastırı. Fakat buralara ulaşım özel araba ve özel turlar dışında biraz zor olduğu için gitmek bir türlü nasip olmadı. En kısa sürede gitmeyi planlıyorum elbette.

Şehirde rahat ulaşabileceğiniz başlıca turistik mekanlar şöyle: Ayasofya Müzesi, Atatürk Köşkü, Trabzon Müzesi, Boztepe, Ortahisar ve Zağnos Vadisi… Bu mekanlar ve Trabzon hakkında genel bilgileri sizlerle paylaşmak istiyorum.

TAKIMINI BU DENLİ DESTEKLEYEN BİR ŞEHİR VAR MIDIR ACABA?

Bu güzel mekanlardan bahsetmeden önce ilk olarak dikkatimi çok çeken bir konu ile başlamak istiyorum. Şehirde gezerken meydanlarda ve caddelerde şehrin Süper Lig’de bulunan ve 4 büyüklerden biri olan başarılı takımı Trabzonspor’a ait logolara ve bordo-mavili şehir heykelleri bulunduğunu gördüm. Diyeceksiniz ki ‘tamam bir iki tane olur abartma şimdi’ – keşke bir iki tane olsaydı :)

Takımını bu denli destekleyen bir şehir var mıdır bilmiyorum açıkçası. Şehrin çoğu yerinde “Takıma başarılar dileriz” dolusu pankartlar, dev bordo-mavi bayraklar ve Trabzonspor logolu anıt ve heykeller bulunuyor. Yol kenarlarındaki kaldırım kenarları ve merdivenlerdeki trabzanların bir bölümünün rengi de bordo-maviden oluşmakta.

Şehrin mevcut stadı Avni Aker, fakat şuanda Akçaabat yolu üzerindeki deniz dolgu alanına dev bir stadyum inşa ediliyor. Eminim ki bittiği zaman harika olacak. İsmi ise: Akyazı

MÜZELER

TRABZONSPOR MÜZESİ

Şehrin işlek caddelerinden biri okan Kahramanmaraş Caddesi üzerinde Trabzonspor’a ait bir müze bulunuyor. İçinde futbol kulübünün aldığı başarılar, kupalar ve formalar bulunuyor. Müze oldukça modern ve tarihi bir sıraya göre dizayn edilmiş. Giriş ücretsiz.

AYASOFYA MÜZESİ

Şimdi geldik bir tarihi güzelliğe daha: Ayasofya Müzesi, daha doğrusu yeni adıyla Ayasofya Camisi – Müftülük geçtiğimiz yıl, içinde hıristiyanlık sembolleri bulunan bu kilise müzeyi camiye çevirdi. Kubbelerinde Hz. İsa veMeryem Ana‘ya ait mozaikler ve haç işaretleri bulunuyordu. Fakat camiye çevrilme işleminde bu tarihi kalıntılar özel hazırlanan dev platformlarla kapatılmış.
Şimdiki hali ise çok düşündürücü. Örneğin kapıda Hz. İsa ve incil yazıyor, içerde namaz kılınıyor. Minaresi bile yok. Eskiden ışıkla aydınlatılan Çan kulesi ise geceleri karanlığa bürünüyor. Tek mutlu eden olay ise 5 vakit ezan sesinin yankılanması. Ama çok tasvip ettiğim bir uygulama değil açıkçası.

ATATÜRK KÖŞKÜ

Trabzon‘daki bir diğer en önei yapı ise Atatürk Köşkü. Burası şehir merkezine biraz uzak. Ama belediye otobüsleriyle rahat bir şekilde ulaşabilirsiniz.

Ulu önderimiz Mustafa Kemal Atatürk‘ün Trabzon ziyaretleri sırasında kullandığı bu köşk, mimarisiyle de dikkat çekiyor. Bulunduğu bölgedeki dev ağaçlar ise tadından yenmez bir görüntü oluşturuyor.
Atatürk‘ün neredeyse her şehirde bir köşkü var. Ve bütün hepsinin iç dizaynı da birbirine benziyor. O odalara hayran kalmamak elde değil doğrusu :)

TRABZON MÜZESİ

İl merkezindeki Zeytinlik Caddesi üzerinde bulunan dev konak, Trabzon Müzesi olarak ziyaretçisini karşılıyor. Bu görkemli yapı Kostati Teophylaktos tarafından 1900′lü yılların başında yaptırılmış. Fakat Kostaki Teo Phylaktos 1917 yılında iflas edince, bu yapıyla birlikte bütün mal varlığına haciz konulmuş ve konak Nemlioğlu ailesi tarafından satın alınmış.

Türk tarihi açısından önemine değinirsek: Atatürk’ün Trabzon’u ilk ziyareti olan 15-17 Eylül 1924 tarihinde eşi Latife Hanım ve beraberindeki heyetle birlikte bu konakta misafir edilmişler. İç dizaynı ise yine benzer nitelikte.

ŞEHİR MERKEZİ, MEYDANLAR VE CADDELER

Trabzon şehir merkezinde Atatürk Alanı ismini verdikleri hoş bir meydan bulunuyor. Bu meydana çıkan caddeler ise Trabzon’un en önemli caddeleri sayılıyor. Kunduracılar Caddes, Kahramanmaraş Caddesi ve Yavuz Selim Bulvarı‘nı buna örnek olarak gösterebiliriz. Șehrin en meşhur trafiğe kapalı caddesi ise yine bu meydana çıkan Uzun Sokak.

BOZTEPE

Her Karadeniz şehrinde olduğu gibi Trabzon‘da da yüksek bir manzara izleme noktası bulunuyor. Fakat buradakiBoztepeOrdu‘daki Boztepe‘den biraz daha alçak diye tahmin ediyorum. Ayrıca neden iki karadeniz şehrinin de yüksek tepelerinin isimleri aynı anlamış değilim :)

Bu tepeye yürüyerek de çıkabiliyorsunuz. Fakat çıkışınız sırasında sizi zorlu bir yokuş bekliyor. Tırmanışınızın bir bölümünü cadde üzerinden gerçekleştiriyorsunuz. Ama belirli bir noktadan sonra dar sokaklar, merdivenler ve gecekondu evler karşınıza çıkmaya başlıyor. Bu yorucu etaptan sonra, şehir merkezinden tepeye doğru baktığınızda gördüğünüz balığı anımsatan Olimpiyat heykeline ve Hollywood’u anımsatan “TRABZON” yazısına ulaşıyorsunuz.

Sonrasında ise klasik bir tepede olabilecek şeylerle karşılaşıyorsunuz: Bir top aracı, tarihi mezarlıklar ve çay bahçeleri… Fakat Trabzon’daki Boztepe’de bunlara ek olarak askeri bir bölge de bulunuyor. Bundan dolayı tepedeki saltanatınız sadece belirli alanlarda sınırlı kalıyor.

Eğer günbatımından hoşlanıyorsanız, o vakitlerde Boztepe’deki yerinizi almanızı öneriyorum. Kışın güneşli bir gün bulmanız zor olabilir. Fakat buraların günbatımı güneş olmadan da güzel oluyor. Tavsiye ederim :)

Doğu Karadeniz Bölgesi‘nin kültürünü ve doğal güzelliklerini illerin merkez ilçelerinde görmek ne yazık ki pek mümkün olmuyor. Bu kültürler daha çok köylerde yaşatılıyor. Fakat Trabzon bu olaya da çözüm bulmuş ve şehrin merkezine Zağnos Vadisi adında doğal bir park kurmuş.

Vadi șuan bana göre tam istenilen kıvamda değil. Biraz daha geliştirilmesi gerekiyor. Ama eminim ki yakın gelecekte turistler için müthiş bir cazibe merkezi olacak. Özellikle parkın içerisinde bulunan büyük havuz ve kemer köprü, parka ayrı bir hava katmış.

ORTAHİSAR

Ortahisar semti ilk bakışta İstanbul-Sultanahmet’i anımsatıyor. Dar sokaklar, kültürel evler ve çeşitli müzelerin bulunduğu Ortahisar, Atapark ve Atatürk Alanı arasında köprü görevini üstleniyor. Yine turistler için keyifli bir mekan gibi görünüyor. En azından benim için vazgeçilmez oldu : ) Oldukça kültürel görünüyor (En azından dışardan öyle, içini bilemem :)

ALIŞVERİŞ MERKEZLERİ

Trabzon, alışveriş merkezleri açısından önemli projelere ev sahipliği yapmış diyebiliriz. Fakat projeler şehrin merkezinden biraz uzakta kalıyor. Havalimanının hemen arkasında bulunan Forum Trabzon içlerindeki en gelişmiş AVM diyebiliriz. İkinci büyük ise Yomra yolu üzerindeki Cevahir AVM. Ve diğer bir seçenek ise Atapark‘takiVarlıbaș.

ULAŞIM

Minibüs ve Otobüs hakimiyetinin bulunan şehirde raylı sistem bulunmuyor. Ulaşımda daha çok minibüsler kullanılsa da, şehir içinde bazı hatlarda otobüs seferleri de yapılıyor. Otobüslerin yeni ve İstanbul’dakilere benzer nitelikte modern olması da dikkat çekiciydi. Fakat sefer süreleri oldukça mesafeli. Örneğin;, Ayasofya‘nın orda yaklaşık bir saat Beşirli-Tıp otobüsü beklediğimiz doğrudur. Gelenler ise tıka basa dolu. Metrobüs’ü aratmadı desem yeridir :)

Ayrıca bir ara Trabzon Büyükşehir Belediyesi‘nin İstanbul’dan Paşabahçe yolcu vapurunu aldığını duymuştum. O vapuru geçen yıl limanlarında görmüştüm. Fakat hala onu değerlendirmediler.
Ulaşımda genelde nakit para kullanılsa da, Takkart isimli İstanbulkart‘a benzer bir ödeme sistemini de devreye sokmuşlar. Ayrıca İstanbul’daki gibi bazı duraklarda “Akıllı durak sistemi” uygulanıyor.

KISACA :)

Trabzon’u iki üç satıra sığdıracak yeteneğe ne yazık ki henüz sahip değilim :) Bundan dolayı yazımda gördükleriniz şehrin sadece bir bölümü. Eğer tamamını görmek isterseniz mutlaka gezmenizi tavsiye ederim.Doğu Karadeniz illeri arasında gelişmişlik düzeyi yüksek olan Trabzon, doğal güzellikler açısından etkileyici bir şehir. İyi ki gidip gezmişim diyorum. Aslında Sümela Manastırı’nı ve Uzungöl’ü görmeyi de çok isterdim. En kısa sürede oralara da giderim diye düşünüyorum.

Şehir merkezine en yakın ve en gelişmiş ilçe köftesiyle meşhur Akçaabat. Herkes köfte olarak Nihat Usta‘yı met ediyor. Fakat gidip tatmak nasip olmadı hiç. Eğer size olursa uğrayın derim :) Trabzon‘da kalacak otel de çok. En ucuzunu arıyorsanız Trivago‘ya göz atmanızı tavsiye ederim.

He birde unutmadan, Trabzon simidine de bayıldım. İstanbul’daki gibi 1.40 TL de değil, 50 kuruş. Doya doya yeyin uşaklar :)

Fatih Özdemir

İlginizi çekecek deneyimlerim ve yaşamım Fozdemir adı altında hayat buluyor.