Dünyanın En Büyük Takımada Ülkesi Endonezya

Binlerce adasıyla dünyanın en büyük “takımada ülkesi” Endonezya, Ekvator üzerinde Hint Okyanusu, Güney Çin Denizi, Büyük Okyanus arasında Sumatra Adası’ndan Avustralya’ya kadar uzanan, 5’i büyük, 300’ü orta büyüklükte ve binlerce küçük 14 ila 17 bin adacıktan oluşuyor. Sumatra, Borneo, Java, Celebes (Sulawesi) ve Yeni Gine en büyük 5 adası. En bilinen ve ünlü adaları ise Bali, ancak bu adanın dışında da çok güzel, cennet adaları var tabii.
Zamanınız varsa ve bu bölgeye iki hafta kadar zaman ayırırsanız Malezya, Singapur ve Borneo adasının ucundaki Brunei Sultanlığı ve Yeni Gine Adası’nın doğusundaki Papua’yı da programınıza dâhil edebilirsiniz. Hatta Avustralya ve Yeni Zelanda da çok yakın... Oralara kadar uçmuşken neden olmasın.

Kış mevsimi olmayan, sadece yağmurlu ve yağmursuz iki mevsim yaşayan ülkeye kuru mevsim olan kasım - nisan ayları arasında gitmelisiniz, kuru mevsim de olsa adalar ülkesinde nem çok fazla. İstanbul’dan direkt uçuşla 11 saatte ulaşabileceğiniz ülkenin UNESCO Listesi’nde, hepsi de görülmeye değer üç Dünya Mirası var.

Borobudur + Prambanan Tapınağı Kompleksi, Yogyakarta kenti yakınlarında bulunuyor.

Ujung Kulon National Park ise Bali bölgesinin kültürel peyzajı.

Tropical Rainforest Heritage of Sumatra - 3 milli parktan oluşan, (Gunung Leuser, Kerinci Seblat ve Bukit Barisan Selatan milli parkları) ve 10.000 bitki çeşidi (17’si endemik), 200’ü memeli hayvan çeşidi, 580 kuş çeşidi (465 adedi yerel ve 21’i endemik) içinde olmak üzere 14.000 kilometrekarelik müthiş bir park.

Buradan ne alınır derseniz, batik denilen egzotik renk ve desenli kumaşlar, işli egzotik desenli elbise ve el sanatı ürünler alabilirsiniz.

Endonezya bir adalar ülkesi, burada bol bol deniz ürünleri yemenizi öneririm, jumbo karides, kalamar, hati hati balığı, yengeç ve ıstakoz yiyebilirsiniz, üstelik ülkemize göre oldukça ucuz ve çok lezzetli. Endonezya yemeklerinin sosları benim damak tadıma pek uymadı ama artık ülkemizde de bulabildiğimiz tropik meyveler müthiş, bizde bulamadığım “rambutan” ise benim için çok lezzetli bir meyve.

11 saat süren uzun bir uçuştan sonra Cakarta’ya iniyoruz, biraz dinlenmemiz gerekli, şehri de gezeceğiz elbette ama büyük şehir ve gürültüden çabuk kurtulma niyetindeyiz. Direksiyon sağda, trafik soldan ama ne trafik, üstelik bir de motorlar... Ürkütücü, ancak onlar alışmış gibi, korna çalan yok.

Sadece bir hafta süren bu gezimde sizleri gezdirmeye başlamadan ve gördüklerimi sizlerle paylaşmadan önce, ülkenin tarihini, kuruluş hikâyesini ve bu uğurda verdikleri bağımsızlık mücadelesi hikâyelerini merak edenler için kısaca anlatayım.

4-5 bin yıl kadar önce, çok eski çağlarda Çin, Hindistan, İran ve Bizans imparatorluklarının baharat, reçine ve değerli kereste gibi ürünleri için deniz ticareti yolu olmuş ve çoğunluğu Malezyalı (bu özelliğini de halen sürdüren) olan denizci ve tüccarlar gelip yerleşmiş bu adalara. Bu dönemler Hint tesiri ile halk arasında putperestlik, Budizm ve Hindu dinlerinin yaygınlaştığı zamanlar. 12 ve 15. yüzyıllarda ise Hindistan ve Malezya’dan gelen Müslüman tüccarlar da Müslümanlığı yaygınlaştırmaya başlamışlar (bugün Hıristiyanlık, Hinduizm, İslam gibi farklı dinler olsa da Endonezya'nın çoğunluğu Müslüman).

Ülke 1511 yılında, Portekiz’in Malakka’yı işgal etmesiyle Avrupa sömürgeciliği ile tanışmış. Daha sonra İspanyollar, Hollandalılar ve İngilizler ülkeyi istila etmekle kalmayıp Hindistan’ı da sömürgelerine katmak için üs olarak kullanmış, bölgedeki ticareti de ele geçirmişler, ta ki 1827 yılında Endonezya halkının başlattığı ve çok kanlı geçen bağımsızlık mücadelesi ve 2. Dünya Savaşı’nda Japonya’nın Endonezya’yı işgal etmesine kadar. Japonlar ülke halkının bu bağımsızlık mücadelesine destek vererek hükümet kurmalarına müsaade etmişler ancak 1945’te Japonlar savaşı kaybedip teslim olunca Endonezya da bağımsızlığını ilan etmiş, Hollanda da bu ülkeyi tanımak zorunda kalmış. Yeni Gine Adası Hollandalıların elinde kalsa da, Endonezya daha sonra 1962 senesinde adanın batı kısmını Hollandalılardan kurtarmış, doğusu ise Papua Yeni Gine bağımsız devleti olmuş.