Çizmenin Parmak Ucunda: Sicilya (Bölüm 1)

Doğası, şarabı, üzüm bağları, badem ve zeytin ağaçları, çiçekleri, yeşili, zakkumları, deniz mahsulleriyle ünlü,İtalya'nın parmak ucunda, buram buram tarih kokan ada Sicilya.

Bu kez yolum Sicilya’ya düştü, adanın en güzel kentlerine, tarihî yerlerine gittik, Etna Yanardağı’na tırmandık, tüm anılarımı, yararlı bilgileri dinlemek isterseniz önce ada hakkında kısa bilgiler… Sonraki bölümlerde, adada öne çıkan barok mimari, her biri gotik, neoklasik, art nouveau, Rönesans ve Orta Çağ'ın müthiş, mimari harikası eserleri olan saray, kilise ve katedralleri özellikleri ile anlatıyorum.

Kentlerin öne çıkan noktaları, restoranları, barları ve pazarları ile ilgili faydalı bilgileri de sizlerle paylaşacağım. Neksos, Roma, Bizans, Arap (İslam), Norman gibi çok sayıda işgaller altında kalarak değişik hâkimiyetlerin geride bıraktıkları, müthiş bir tarih ve iyi korunmuş mimari eserleri ile  bir tarih hazinesi. Akdeniz’in en büyük adası 3.000 yıllık geçmişinde, uzun bir dönem Arapların işgalinde kaldığından göreceğiniz hemen her eserde, adaya muazzam bir kültür bırakan, Arap mimarisi etkisi görülmekte.

"Üç köşeli yer" anlamına gelen Sicilya Adası’nın sembolü ve bayraklarındaki amblem, etrafında 3 bacaklı ilginç bir kadın figürü olan “Trinacria”. Ortadaki kadın yüzü Medusa’yı, 3 bacak ise adanın 3 noktasını (batı, güney doğu, kuzey doğu) temsil ediyormuş. “Neden kadın bacakları?” derseniz “ada kıyıları kadın bacakları kadar güzel” olduğu içinmiş. Bu amblem, hediyelik eşyada ve birçok yerde karşınıza çıkacak.

İtalya’nın özerk bölgesi Sicilya, anakaradan Messina Boğazı ile ayrılmış, Avrupa kıtasının ise en güney noktası. Adanın büyük bölümü aktif yanardağların da bulunduğu dağlık alanlardan oluşuyor. Avrupa’nın en yüksek (3.323 m.) ve halen aktif yanardağı olan Etna Yanardağı’nın yanı sıra Stromboli ve Volcano Adaları da aktif yanardağlar.

Sicilya birçok açıdan anakara İtalya'dan oldukça farklı bir ada. Kendilerini pek de İtalyan gibi hissetmeyen Sicilyalılar muhafazakâr ve aile değerlerine sıkı sıkıya bağlılar ancak aile deyince mafya aileleri ve “Baba” filmi akla gelmesin. Bir zamanlar "mafya" aileleriyle ünlenen ada halkı, artık böyle anılmak istemiyor, dahası, “aman dikkat, mafya” şakalarına bile kızıyorlar. (Mafya kavramı Sicilya’da Corleone kasabasında doğmuş, ailenin kökleri hala adada yaşamakta, zaman zaman bazı mafya çatışmalarına sahne olsa da artık mafya aileleri yok ya da popüler değil.)

Basit ama çok lezzetli ve damak zevkinin ön planda olduğu Sicilya mutfağında her yemek, Sicilya şarapları ve özellikle de Marsala şarabı ile bir ziyafete dönüşüyor. Mutfağı, Akdeniz ve Arap mutfaklarının karışımı, elbette İtalyan mutfağından da çok yemek var, özellikle pasta - ev yapımı makarna, “arancini” (bizim içli köfteye benziyor ancak içi bol peynir, pirinç ve sebzeyle dolu) tatmadan dönmeyin.

Çeşit çeşit hamur işleri çok lezzetli ve hayli ünlü, bir de ekmekleri var ki bu güzel Akdeniz ülkesinin nefis zeytinyağına bandırsanız bile doyarsınız, yanında da adanın ünlü kırmızı şarabı ve ünlü İtalyan peynirleri de varsa daha ne istenir. Üstüne yöresel bir tatlı yemek isterseniz "cannoli" ve mevsim meyveli, hele de dağ çilekli turtalarını tavsiye ederim.

Yerel lezzet denemek isterseniz, “Briosh da Gelato”yu tatmanızı öneririm. Dondurmayı poğaçaya benzer bir hamur işi olan “brioche” ile birlikte yiyorlar. Espresso içerseniz yanında ille de badem ezmesi yemeyi unutmayın.

Adanın her köşesi tarih ancak doyasıya gezmek ve keyfini çıkarmak için biraz uzun zaman gerekli. Biz bir hafta sürecek bu gezide adanın 9 şehrinden 6 şehri gezmeyi planladık, adayı kuzeyden güneye ikiye bölerseniz (Palermo’dan Agrigento’ya) doğu bölümünün büyük kısmını ve önemli tarihî kentlerini gezeceğiz. Şimdi bu güzel şehirlerde, bizim güney illerimizde de çokça bulunan inanılmaz güzellikteki dev zakkum ve begonviller arasında dolaşmaya başlayalım.

Gezimize, ilk durağımız, başkent Katanya’ya (Catania) direkt seferle uçarak başlıyoruz. (İtalya'nın başka bir kentine gittiyseniz bazı şehirlerden başkent Palermo'ya aktarma da yapabilirsiniz.)