BODRUM’UN ANTİK KENTLERİ VE HİÇ BİLİNMEYEN KÖŞELERİ– 2

83125 Oca 2017Gezi Notu
nevinsalmannevinsalmanGold Yazar25 Oca 20178310 Yorum

Bodrum’un antik kentlerini gezmeye devam ediyoruz. Dün Gökova koyuna doğru gittik, bugün ise Milas’a doğru ilerliyoruz. İlk durağımız Bargylia, Bodrum’a çok da uzak olmayan, zeytinliklerle çevrili masmavi bir koydaki Boğaziçi Köyü yakınlarında, havaalanından önce sola saparak ulaşabilirsiniz. Biz bazı akşamlar bu köy yolu üzerinde denizin içeri doğru uzantısı kıyısına kurulmuş olan restoranlara balık ve karides yemek için de sık sık gidiyoruz. Siz de bir akşamüzeri yola çıkarak, hem antik bir kenti gezer hem de kendinize, balıkçılıkla geçinen köyde taptaze ve şehirden çok daha ekonomik güzel bir balık ziyafeti çekebilirsiniz. Hatta dönüşte istediğiniz deniz ürünlerini ve tavsiye ederim zeytinyağı da alıp götürebilirsiniz.

Bargliya (Andanos-Gök Asar) - “Yüksekteki Yer”

Bodrum

Bir Karya kenti olan Barglia, yarımadanın kuzeyinde, Güllük Körfezi'nde, küçük bir yarımadadaki tepecik üzerinde Bargilya Köyü'nün yamaçlarında kurulmuş. Adını da mitolojik öykülerle bağlantılı olarak almış. Hikayesine gelince; mitolojide adı geçen Bellerophon'un sürekli bindiği ve kanatları olan atının attığı bir çifte ile yakın arkadaşı Barglos’un ölümüne neden olur. Buna çok üzülen Bellarophon arkadaşının anısına bu kenti kurmuş, Bargylia sikkeleri üzerine de Pegasus tasvirleri bastırtmış.

Bodrum-1

Bodrum şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Ruya Hotel, Merih Pension, Villa Bodrum Central. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Bodrum Blu Hotel, Bodrum Panoramıc LuXury Apartment gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Apartment Begonville, Arte Residence Bodrum, Bodrum Centre tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Bodrum aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Bu arada, Bellerophon da Likya Bölgesi'nde korku salan ve ağzından alevler çıkaran bir canavar olan Chimera’yı öldürdüğü için halk kahramanı olmuş. Bargylia oldukça ihmal edilmiş ve gereken önem verilmemiş, fazla şaşırmıyorum ciddi kazı yapılmadığını öğrendiğimde.. Bu nedenle de kentle ilgili bilgi çok az. Şehri çevreleyen surlar, bir tapınak, tapınağa ait olabilecek bir alan, sadece yeri belli bir tiyatro ve Roma izleri taşıan bir hamam kalıntıları ile Bizans dönemine ait olduğu düşünülen nekropol alanı belli belirsiz görülmekte..

Milas’a doğru yolumuza devam ediyoruz.

Bodrum-2

Kıyıkışlacık Köyü - Havaalanını geçtikten sonra Milas’a gelmeden sol tarafta tabelasını göreceksiniz, ana yoldan 15-20 kilometre kadar içeride Bu arada köyde deniz kenarında da yine balık restoranlarına da uğrayabilir, bol ve ucuz balık yiyebilirsiniz. Bu yörede geçen sene çekilen bir film de köyün ününe ün kattı.  Köyde konaklayalım sabah Milas ve civarındaki antik kentler gezimize buradan devam edelim derseniz gecelemek için çok sayıda otel, pansiyon bulabilirsiniz.

İasos Antik Kenti

Bodrum-3

Antik kentin hemen dibine kurulmuş olan Kıyıkışlacık Köyü'yle neredeyse iç içe, sol tarafındaki koyun içine adeta saklanmış. Bu heybetli Karia kentine daha önce gelmediyseniz şaşırabilir, tarihin derinliklerinde kaybolabilirsiniz. Bugünkü adı Kıyıkışlacık olan İasos Antik Kenti aslında dünyaca ünlü ve her sene çok sayıda turisti ağırlamakta, ancak biz çok yakınlarına gitsek de hava çok sıcak olduğundan mı neden bilinmez denize girer, balık yer, antik kente uğramadan döneriz ya da fazlaca bilgimiz yoktur. Oysa görülmesi gereken önemli ve tarih hazinesi bir antik kentimiz.

Bodrum-4

Önceleri bir ada olan Iasos, şimdi bir yarımada da yaşam M.Ö. 3000 yıllara, Erken Bronz Dönemi'ne kadar uzanmakta. Antik kentteki dört tarafı revaklarla çevrili Agora'ya kemerli bir kapıdan geçerek girerken gördüklerim karşısında şaşkınlıkla ama hayranlıkla bakıyorum.
Ören yerinde görülmesi gereken önemli yapılar ve kalıntılar ;

Bodrum-5

Kenti karadan koruyan, tamamlanamamış, yaklaşık 1,5 kilometre uzunluktaki surlar.
Roma çağında inşa edilmiş dört tarafı revnaklarla çevrili Agora Kent Merkezi, Tiyatro, Bazilika, Balık Pazarı (Roma Anıt Mezarı), Anıt Mezar Bouleterion, Liman - Gümrük Binası Kalıntıları, Mezarlar, Orta Çağı Kalesi, Saat Kulesi, Mozaik Evi, bir bölümü sular altında bulunan Mendirek-Fener, Iasos’un simgesi olan ve değerli bir hazinesi Yunuslu Çocuk Heykeli... Iasos halkının deniz ve balıkçılığa verdiği önemin simgesini ise Selçuk’ta Efes Müzesi'nde görebilirsiniz. (ilginç hikayesi oldukça uzun, internette bulabilirsiniz)

Iasos ve Bargylia’nın diğer önemli özellikleri ise koruma altındaki "Kuş Cenneti" olmaları. Sakarmeke, angut, yaban ördeği, pelikan ve balıkçıl kuşlarıyla, yerli ve yabancı turistleri bölgeye çekmekte.

Bodrum-6

Milas’a devam etmeden önce Iasos’un karşı yönünde uğrayabileceğiniz bir başka güzellik ise;
Uyku Vadisi ve Gökçeler Kanyonu İncirliin Mağarası - Bodrum-Milas yolunda bu kez sağa, Gökçeler Köyü'ne doğru döndükten sonra köyden yaklaşık 1 kilometre ileride.

Bodrum-7

Uyku Vadisi'ne zeytin, çam, narenciye gibi yöre ağaçlarının mis gibi kokuları arasından, kuş cıvıltıları, şelale sesleri ile doğa güzelliklerini fotoğraflayarak rahatlıkla gidebilirsiniz. Doğal Sit Alanı olan mağaraya ulaşım da kolay bir rota, ancak biraz yürüme, spor ve macera gerektiriyor, hele de hayvan korkunuz varsa mağaraya hiç girmeyin derim, mağaraya girdikten sonra “yarasa galerisi” denen, yarasaları bol bir bölüme geliyorsunuz, ürkütücü olabilir. Sarkıt ve dikitlerle, küçük havuzcukların bulunduğu ilk bölümlerden sonrası ise profesyonel mağaracıların işi, merakınız varsa bu turu ve kanyon gezisini rehbersiz yapmayın.

Yolumuza devam ediyor ve hemen 20 kilometre ilerideki Milas tarihi evleri, eski eserleri ile yakınlarındaki Labranda ve Euromos Antik Kentleri ile çok ilginç bir köyü, Çomakdağ’ı gezeceğiz..

Bodrum şehrini rahat ve hızlı gezmenin yolu yerel turlara ve turistik noktalarda önceden yerinizi ayırtmak. Bu şehir için önerdiğimiz deneyimler şöyle; Rodos adası Seyir (41 €), Bodrum Pazar ziyaret ve Cooking Class (85 €), Bodrum 5 Günlük Paket Tur (268 €), Meryemana Evi, Artemis Tapınağı Efes Tam Gün Turu (43.17 €). Bu şehirdeki tüm turları görmek için tıklayın.