KARLI DAĞLAR, TURKUAZ SULAR GİRİT VE HERAKLİON

Bu yazı Gezimanya üyesi TUĞÇE YILMAZ tarafından yazılmıştır. Yazılarınızı sitemizde yayınlamak isterseniz üye olabilirsiniz.

Şimdi size son dönemde ziyaret ettiğimiz bir Yunan Adası'ndan, Girit'ten bahsetmek istiyorum. Yunan Adası denince hepinizin aklına deniz, güneş ve leziz Yunan mezeleri geliyor, değil mi? Peki kış aylarında zirvelerinde kayak yapılabilen bir Yunan Adası var desem?

Tüm Akdeniz'in SicilyaSardunyaKıbrıs ve Korsika'dan sonra beşinci büyük adası olan Girit oldukça dağlık yapısı ile dikkat çekiyor. Aynı zamanda Yunan mitolojisindeki en kuvvetli figürlerden olan ve Tanrılar Tanrısı olarak tanımlanan Zeus'un doğduğu ada.

Tarihi Neolitik döneme kadar uzanan Girit Adası, stratejik önemi nedeniyle yıllar boyunca çok farklı medeniyetlere ev sahipliği yapmış. Minos Krallığı, Dorlar, Romalılar, Bizanslılar, Hapsiler, Venedik Cumhuriyeti, Osmanlılar tarih boyunca bu topraklarda hüküm sürmüş uygarlıklar. Adanın Osmanlı hakimiyetine girmesi sonrası özellikle 1770 – 1897 yılları arasında Osmanlı yönetimine karşı çok sayıda ayaklanma çıkmış. Bu ayaklanmalar sonrasında 1898 senesinde Girit Cumhuriyeti kurulmuş. 1913 senesinde Yunanistan’a bağlanan ada en büyük yıkımını 2. Dünya Savaşı sırasında Almanya tarafından işgal edildiğinde yaşamış. Alman işgali sonrası tekrar Yunanistan’a bağlanan Girit, günümüzde Yunanistan’ın en fazla ziyaret edilen adalarından biri.

Girit

Yunanistan Turizm Ofisi'nin daveti ile geldiğimiz Girit'i keşfe en büyük şehri olan Heraklion'dan başladık.Yani Herkül’ün şehrinden.

Girit şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Onira Suite Dreams, Pandora Villas, Nissos Home. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Europa Beach Hotel, Georgia Seaside Villa, Stella Palace Resort & Spa gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Camping Caravan, Stelva Villas, Hotel Velissarios tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Girit aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Adada genel olarak Osmanlılar ve Venedikliler’in izlerine her yerde rastlamak mümkün. Heraklion Limanı’nda yer alan Venedik Kalesi tarihte bir gözlem kulesi olması amacıyla yapılmış olsa da, günümüzde balıkçı tekneleri için güvenli bir liman.

Girit-1

Kaleye özellikle akşam üstü saatlerde bir yürüyüş yaparsanız çok keyif alacağınız kesin. Ancak mutlaka kalenin yakınına kadar yürüyün. Hatta içine girmek isterseniz de şunu unutmamakta yarar var. Kale kış sezonunda saat 08:30-15:00 arası, yaz döneminde 08:30 – 19:00 arası açık.

Girit-2

Kuleye sırtınızı verdiğinizde karşınızda liman boyunca uzanan ve zamanında cephanelik, su deposu, hapishane olarak kullanılan alanları görebilirsiniz.

Girit-3

Kuleye sırtınızı dönüp limana açılan geniş sokaktan içeriye girdiğinizde, Heraklion’un tarihi merkezine ulaşmış oluyorsunuz. Bu yolun sonunda sizi 25 Agusto Meydanı olarak da bilinen Aslanlı Meydan karşılayacak. Aslanlı meydan adını tam ortada yer alan dört tarafında aslan figürlerinin yer aldığı Morosini Çeşmesi'nden alıyor. Ancak maalesef biz gittiğimizde bu çeşme tadilattaydı.

Aslanlı Çeşme genelde Giritliler’in buluşma noktası. Aynı zamanda Girit’te 30 dakika kadar süren turistik tren gezilerinin de başlangıç noktası. Buradan tekrar deniz tarafına doğru yöneldiğinizde yol boyunca San Marco Bazilikası, Agios Titos Kilisesi ve San Pedro Kilisesi'ni görebilirsiniz. Aralarında beni en çok etkileyen önündeki meydanı mesken tutmuş güvercinleriyle birlikte Agios Titus Kilisesi oldu.

Girit-4

Bu bölgede ara sokakları gezerseniz çok da yabancılık çekmeyeceksiniz. Küçük Ege kasabaları gibi rengarenk sokaklar, şirin kafeler, dondurmacılar, hediyelik eşya dükkanları süslüyor sokakları. En fazla karşılaşacağınız hediyelik eşyalar ise Knossos Antik Kenti'ne ithafen minik figürler, Zeytin ağacından yapılmış ürünler ve el yapımı porselenler.

Sadece Girit’in değil aynı zamanda Yunanistan’ın en önemli müzelerinden olan Heraklion Arkeoloji Müzesi mutlaka ziyaret etmeniz gereken yerlerin başında geliyor.

Girit-5

Neolitik dönemden Roma İmparatorluğu dönemine kadar bölgede yapılan kazılarda çıkartılan buluntuların sergilendiği müze 4 katlı. Bu müzenin diğer bir özelliği ise dünyanın en önemli ve geniş Minoan Medeniyeti koleksiyonuna sahip olması.

Girit-6

Zorba’yı duymayan yoktur değil mi? İşte Zorba ile kendini dünya çapında tanınır kılmış olan meşhur Yunan yazar, şair, siyasetçi ve filozof olan Nikos Kazancakis’in mezarı da Heraklion’da. Kazancakis 5 Kasım 1957 senesinde buraya defnedilmiş.

Girit-7

Heraklion’a yaklaşık 10 kilometre mesafede yer alan ve MÖ 1700 – 1450 senelerine tarihlenen Minos Uygarlığı'nın başkenti olan Knossos Antik KentiHeraklion’un en fazla ziyaret edilen noktalarından. Oldukça geniş bir alana yayılmış olan antik kent, Avrupa’nın en eski antik kentleri arasında

Girit-8

MÖ 1600 ve 1450 senelerinde yaşadığı iki büyük deprem ile büyük ölçüde zarar görmüş olan kentte zamanında 100.000 kişinin yaşadığı tahmin ediliyor. Antik kentteki en dikkat çekici yapı ise saray. Burada yapılardaki renklerin canlılığı dikkatinizi çekecek. Ancak tabii ki bu renkler yapıldığı zamandan günümüze kadar korunmamış. Aslına uygun şekilde restorasyon çalışmaları sırasında yeniden boyanmış.

Girit-9

Bu kadar gezi sonrası yoruldunuz. Şimdi yemek zamanı. Yemek konusunda hiç yabancılık çekmeyeceksiniz. Zaten bizde de özellikle Ege tarafında Girit mezeleri meşhur. Buraya gelmişken tabii ki deniz ürünlerini liste başına yazın.

Girit-10

Ancak bunun yanında tahinli dolma, balık pidesi, Girit usulü çullama, salyangoz ve ızgara ahtapot denemelisiniz. Yemek sonrası sakız likörü de tadabilirsiniz.

YAZAN: TUĞÇE YILMAZ

Girit yazı dizisinin diğer bölümleri için:

- GİRİT: LASSITHI PLATOSU VE DİKTEON MAĞARASI

- GİRİT: AGİOS NİKOLAOS, ELOUNDA VE SPİNALONGA

GİRİT'İN EN GÜZEL KENTİ HANYA

- GİRİT'İN EN RENKLİ KENTİ RETHYMNON

TUĞÇE YILMAZ kullanıcısının resmi

TUĞÇE YILMAZ

Yaklaşık 15 sene Medya satın alma ve Planlama sektöründe çok uluslu şirketler ile çalıştıktan sonra kendi tutkusu olan gezi ve seyahate yönelerek Gezimanya.com’u kurmuştur. 1997 - 1999 İstanbul Üniversitesi Piyasa Araştırmaları ve Reklamcılık, 1999 - 2000 İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakultesi Antropoloji ve 2000 – 2004 Marmara...