ST. PETERSBURG HERMİTAGE MÜZE GEZİSİ

Beyaz Geceleri yaşamak için gittiğim St. Petersburg'da en önemli gezilecek yerlerden biridir Hermitaj (Ermitaj) Müzesi. Söylenene göre Louvre'dan sonra gelen ikinci büyük dünya müzesi, hatta Ruslar 1. bile olduğunu söylüyorlar.

St. Petersburg

Dünyanın en büyük ve eski müzelerinden olan Ermitaj Müzesi, 1764 yılında Çariçe II. Katerina tarafından kurulmuş, ancak 1852 yılında kamunun hizmetine açılmıştır. Yaklaşık 3 milyon sanat eserinden oluşan müzenin koleksiyonunun çok az bir kısmı sergilenebilmekteymiş. Ermitaj Müzesi dünyanın en büyük resim koleksiyonuna sahip. Müze en çok tablo koleksiyonu bulundurması nedeniyle Guinness Rekorlar Kitabı'nda yer almakta.

Rehberimizin verdiği bilgiye göre; Ermitaj, Rusya’nın en büyük, dünyanın en eski ve en zengin müzelerinden. 6 çara ev sahipliği yapmıştır. Ermitaj kelimesi Fransızca olup, “İnziva Yeri”, “Kendini Saklayan” anlamına geliyormuş. 1764’te Katerina’nın 225 parçalık resim koleksiyonunu getirtmesiyle kurulmuş. Özellikle Almanya, Fransa ve İngiltere'deki birçok kontun özel koleksiyonları satın alınmış. Tabloların yanı sıra resimler, gravürler, heykeller, silahlar, sikkeler, madalyalar, arkelojik eserler ve kitaplar Ermitaj’da toplanmış.

St. Petersburg-1

Louvre Müzesi'ni gezmiş biri olarak Ermitaj ile ikisini mukayese edemedim, her ikisinde de çok eser var gerçi Ermitaj'da koleksiyonun bir kısmı sergilenmekteymiş. Müzeleri tek başına gezmek gerek daha güzel daha yoğun bir gezi oluyor, daha çok bilgileniyorsun. Louvre Müzesini kendim gezmiştim kimsenin hadi gidiyoruz diye telaşlandırmadığı, istediğim resmi dakikalarca inceliyebildiğim, fotoğraf çekebildiğim bir gezi olmuştu. Ermitaj'ı ise Rus rehberimiz eşliğinde gezmiştik. Önemli noktalara vurgu yapıp çok hızlı gezmek zorunda kaldığım bir gezi oldu ama yine de çok keyif aldığım özellikle resimle ilgilendiğim için...

Büyük usta Leonardo'nun Meryem Ana ve Çocuk İsa eserini çok yakından görme olanağı buldum gerçi çok yoğun ilgi olduğundan sıraya girmek gerekiyor ama yine de yakından görebiliyorsun. Bunun dışında müzede Michelangelo, Van Gogh, Raphael, Rubens, Rembrandt’ın 30 eseri sergilenmekteymiş.

St. Petersburg şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Marusya Hostel, Apartments by Lenekspo, Lastochkino Gnezdo Hostel. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Saint Petersburg Soft Apartment, Peter and Paul Apartments gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Ridens, Sonata at Gorokhovaya, Narnia Squat Hostel tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un St. Petersburg aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

St. Petersburg-2

İlk bölümde çarlık Rusya'da sarayda giyilen kadın erkek ve cocuk kıyafetleri sergileniyordu. Her biri özenle korunmuş. Fotoğraf çekmek yasaktı. Onun için bu bölümle ilgili hiç fotoğraf yok zaten kıyafetler de yeni sergilenmeye başlamış yani şanslıydık. Bu bölümden başka bir bölüme uzun bir koridorun her iki tarafına asılmış halı ve kilimlerin arasından geçerek gittik Dünyanın en eski halısı yine burada.

Güzel bir halı sergisinden sonra her odada sergilenen resimleri hızlı bir şekilde görmeye çalışarak çekebildiğim kadar fotoğraf çektim. Porselen koleksiyonları apayrı güzellikte. Çariçe II. Katerina'nın fiskos yaptığı odaya girdik ardından yine müzenin en görkemli eserlerinden altından yapılmış tavus kuşlu saati görmek için karşısına geçtik. Çalışmasını videodan izliyebiliyorsunuz. Saatin çalışma mekanizması teknolojik harikalardan. Katerina sevgilisine yaptırtmış. Çalışınca her bir parça özelliğine göre hareket ediyor muhteşem ötesi!

Rönesans dönemine ait eserler, Leonardo da Vinci'nin Litta Madonna'sı, Rembrandt, Rubensin portreleri, Caravaggio'nun Lavtacı'sı, Monet'nin Bahçesi, Cezanne'ın natürmortları, Velazguez, El Greko, Van Dyck, Bruegel, Van Gogh, Gauguin, Pisarro, Renoir, Monet, Marguet, Dufy, Kandisky, Signac, Leger, Matisse, Picasso ve Topkapı Sarayı Müzesi'nde eserleri olan, padişah portrelerini yapan deniz ve gemi resimleriyle bilinen Ayvazovski'nin (İvan Konstantinoviç) resimleri! Mikelanjın, Rodinin heykelleri, antik vazolar, höyüklerden bulunan eşsiz süslemeler...

St. Petersburg-3

Merdivenler Ürdün usulüyle düz yol gibi yapılmış. Salonlarda fotoğraf çekme izni yok!

1. katta:

15-18. Yüzyıllar Alman Sanatı Salonları,
16-18. Yüzyıllar İngiliz Sanatı Salonları,
Rus Kültürü Sanatı ve Salonları,
Hollanda, İtalyan, İspanyol, Flaman Sanatı Salonları bulunuyor.

3. katta:

19 ve 20. yüzyıllar Fransız Sanatı Salonları,
Alman ve diğer Avrupa Ülkeleri Sanatı Salonları,
20. yüzyıl İtalyan Sanatı Salonları,
Çin, Hindistan, Endonezya, İran, Suriye, Bizans Sanatı Salonları bulunuyor.

Hermitaj’da Leonardo Vinci'nin her iki tablosunu da yakından gördüm ve fotoğraflarını çekebildiğim için şanslıydım. Onun dışında grup olarak gezildiğinden her gördüğüm resmin fotoğraflarını çekebildiğim kadar çektim. Resimlerin fotoğraflarını çekmeye karışmıyorlar.

St. Petersburg-4

İlgimi çeken bir diğer şey de odada zümrüt yeşili bir sehpayı andıran tek bir parça devasa mermer taşın odaya nasıl geldiği oldu. Taşın hiçbir kapıdan geçme şansı yok. Rehberimiz sordu bizden doğru yanıt alamayınca yanıtı oda taşa göre sonradan yapılmış oldu, ilginç!

Bundan sonra şövalyeleri ve çar tahtını gördük en son birinci kata indik. Burada Eski Mısır kültürüne ait objeler, mumyalar, lahitler bulunmakta. Özellikle bir mumya çok dikkat çekiciydi, yapımından bugüne hiç bozulmadan duruyor.

Sonradan edindiğim bilgiye göre müzedeki eserleri farelerden kediler koruyormuş, onun için sarayın 60'a yakın kadrolu kedisi varmış. Çariçe II. Katerina sarayı müzeye çevirdiğinde ilk olarak Hollanda'dan getirttiği kedileri kışlık sarayda tutarken müzeye göndermiş ki böylece eserleri fareden korumuş.1989'dan bu yana her sene kedi günü düzenlenip çeşitli yarışmalar kedi temalı tiyatrolar ve kedi resimleri sergileniyormuş.

İçeriden devasa erkek atletlerin taşıdığı sütunların resimlerini çektikten sonra hediyelik dükkanlarına geçtik. Aynı zamanda acıktığımız için kafede oturup çay ve sandviç yedik, sonra çıkış...

Tekrar düşüncem şu oldu; böyle müze gezilerinde önceden müze hakkında her türlü bilgi edinilip ondan sonra gezilmeli. İkincisi ise müzeler bireysel gezilmeli.

Not: Müzeye giriş biletini internetten de alabilirsiniz. Hermitaj'a giriş bilet fiyatı: 17.95 dolar.

Birgül

Klasik bir ifade ile,emekli olduktan sonra gezmeye başladım.Eşimle birlikte özellikle yurt dışı gezilerimiz oldu.Orta yaşımızda  uzakları gezelim görelim dedik. Her gezdiğim ülke ve şehirleri kendim için yazdım.Gezimanya'ya üye oldum,ve sayfada ki gezginlerden gideceğim yerler hakkındaki yazıları okuyarak bilgi edindim.Ben de  gezi notlarımı ...