BUDAPEŞTE GEZİ NOTLARI: 1. GÜN

99311 Ara 2017Gezi Notu
sonatdenizsonatdenizBronz Yazar11 Ara 20179930 Yorum

Budapeşte’yi detaylı bir şekilde beş günde gezebileceğiniz rotaları anlatacağım. Büyük ölçüde yürüyerek yapabileceğiniz bu rotaların başlangıç noktalarına ulaşmak için metro veya tramvayın hangi durağına ulaşmanız gerektiğini de açıklayacağım.

Anlatacağım geziyi ben eşimle ve 1,5 yaşındaki kızımla yaptım. Yani diyeceğim o ki, bu rotayı biz 1,5 yaşında çocukla oldukça sıcak bir temmuz haftasında yaptıysak, siz isterseniz daha kısa sürede rahatlıkla yapabilirsiniz.

Budapeşte’de internet üzerinden kiraladığım evde kaldım. Ev, Parlamento Binası’nın yaklaşık 500 metre arkasında (doğusunda) yer almakta. Burası şehrin hareketli bölgesine yakın, ancak sakin bir semt. Bu nedenle Budapeşte’ye gideceklere tavsiye ederim.

Paket turlarda kaçırılmaması gereken en güncel ve ekonomik kampanyalar şöyle: Bansko Kayak Turu – 1 Gece Bedava, Bansko Kayak Turu – Ücretsiz Kayak Eğitimi, Lapland Turu - Son dakika 200 Euro indirim, %25 indirimli Prag Turu, Sicilya & Malta Turu – Son dakika %5 indirim, Belgrad Turu - %25 indirim , Prag Turu 14 Şubat Özel – Son Dakika %5 İndirim

Budapeşte

Ancak şehrin tam göbeğinde kalmak isteyenlere Buda tarafında Zincir Köprüsü ile Erzsébet Köprüsü arasındaki bölgeyi öneririm.

Budapeşte şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri New Design Apartment / Egyetem tér, Downtown apartment Szondi, Danube Apartment Váci. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz New Life Rooms, City Hostel Corvin gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Karinthy Apartment, Palatinus Apartment, Apartment Király utca-Budapest tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Budapeşte aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Şehirde raylı sistem yeterli ve yabancılar için kullanımı kolay. Her metro istasyonunda yer alan otomatlardan bilet alabilirsiniz, bu biletleri tramvaylarda da kullanabilirsiniz. Cep telefonunuza Budapeşte metro haritasını indirip kolaylıkla hangi hattı kullanarak ve hangi istasyonlarda aktarma yapacağınızı bularak gideceğiniz yere ulaşabilirsiniz.

Taksiye binmek isterseniz, tüm taksilerde kredi kartının geçtiğini söyleyebilirim. Yine cep telefonunuza Fötaxi uygulamasını indirirseniz, taksinizi kolaylıkla çağırabilirsiniz. Taksiciler arasında dolandırıcılar da var tabi. Yoldan çevirdiğim bir taksi normalde ödediğim ücretin üç katını istedi. Taksimetre yüksek bir ücret yazdı, çaresiz verdim. Yurtdışında bir tatilde sadece bir kere dolandırılmak makul sayılabilir ama dikkatli olmak gerekir.

Şehri hiç bilmeyenler için bulundukları noktanın şehrin neresinde olduğunu anlamalarına yardımcı olmak için şehri kabaca anlatmak gerekirse; şehrin ortasından kuzey-güney yönünde Tuna Nehri akmakta. Nehrin tepelik olan batı tarafı Buda, düzlük olan doğu tarafı Peşte. Şehrin kuzey başında nehrin ortasında Margit Adası yer almakta. Bir ayağı bu adada olan ve şehrin iki yakasını birbirine bağlayan bir köprü, nehir boyunca güney tarafta da üç köprü daha bulunmaktadır. Tüm Budapeşte’de daha fazla köprü var ama turistik merkezi noktada yer alan dört tanedir. En kuzeydeki bu ilk köprü (ki ben 1. Köprü diyorum) Margit Köprüsü. Sonra güneye doğru sırasıyla Zincir Köprüsü, Erzsébet Köprüsü ve Özgürlük Köprüsü yer almakta. Özellikle 2. ve 4. köprü arası Peşte tarafı şehrin en hareketli yeri.

Şehirde yer alan çok sayıda Türk, Arap ve İtalyan lokantası sayesinde yiyecek konusunda hiçbir sıkıntı yaşamayacaksınız.

Yazım boyunca gezilecek yerlerin Macarca isimlerini vermeye çalışacağım. Bunları bilmenizde fayda var zira Macarca isimleri Türkçe veya İngilizce’yi hiç çağrıştırmamaktadır. Macarca isimleriyle yol bulmanız daha kolay olacaktır.

Hayat pahalılığı batı Avrupa’ya göre uygun ancak ucuz değil. Ayrıca şehirde çok sayıda turistik yapı yer aldığından, gezi maliyetiniz artmaktadır.

1.Gün

İlk gün gezi rotamız 1 numaralı metro hattına paralel bir rota. Her metro hattına bir renk verilmiş Budapeşte’de, bu hattın rengi sarı. Hattın bir diğer adı Milenyum Metrosu. Macaristan’ın kuruluşunun 1000. yılında yapılan bu hattın Avrupa’nın en eski ikinci metrosu olduğu iddia edilmektedir. Dar ve ufak vagonlardan oluşan bu metro şehrin tam merkezi diyebileceğimiz Vörösmarty Meydanı’ndan başlamakta, Andrássy Caddesi boyunca devam ederek Kahramanlar Meydanı ve Şehir Parkı’na (Városlıget) uzanmaktadır.

Budapeşte’de kaldığımız evden bu hatta ulaşıp, Széchenyi Fürdő durağında iniyoruz. İstasyon şehir parkının yani Városlıget’in ortasına çıkıyor. Burası şehir merkezindeki en büyük park. Burada yeşil ortamın tadını çıkarabileceğiniz gibi bu bölgede gezebileceğiniz birçok yer de vardır.

Bunlardan biri hayvanat bahçesi (Fővárosi Állat-és Növénykert). Şayet küçük çocuk ile Budapeşte’yi geziyorsanız onu mutlu edecek bir yer.

Budapeşte-1

Metro istasyonunun hemen yanı başında tarihi Széchenyi Termal Hamamı (Széchenyi Gyógyfürdő és Uszoda) bulunmaktadır. Mekânda kapalı ve açık birçok termal havuz bulunmakla beraber, tarihî binalarıyla da dikkat çekmektedir. Havuzları kullanmadan, sadece gezmek için bile ücret karşılığı tura katılmanız mümkün.

Şehir parkının içerisindeki en gösterişli yapı Vajdahunyad Kalesi. Bina yapay bir ada üzerinde yer almakta ve binaya dört köprü ile ulaşılmaktadır. Kalenin hemen girişindeki kuleye ücret karşılığı çıkarak buradan manzaraya bakabilirsiniz ancak şehirde manzaraya bakılabilecek çok daha güzel yerler olduğu için burayı tavsiye etmiyorum.

Budapeşte-2

Kalenin iç avlusunda Anonymous Heykeli (Anonymus Szobor) yer almaktadır. Heykel isimsiz bir Orta Çağ Macar hikâye anlatıcısı adına yapılmıştır. Yüzü olmayan heykelin etkileyici olduğunu düşünüyorum.

Budapeşte-3

Şehir Parkı’nı gezmeyi bitirdiğinizde, parkın içinde yer alan yapay göl kenarındaki kafede dinlenebilirsiniz.

Budapeşte-4

Parktan güney istikametine doğru yürüyerek çıkıyoruz. Karşımıza geniş bir meydan çıkıyor; Kahramanlar Meydanı yani Hősök tere. 1896 yılında Macaristan’ın 1000. yılında kurulan meydan geniş ve etkileyici. Meydan bence şehrin en çok görülmesi gereken on noktasından birisi.

Yurtdışı seyahatlerinde beklenmedik sağlık sorunlarının ve aksaklıkların bütçenizi sarsmaması için mutlaka bir Yurtdışı Seyahat Sağlık Sigortası yaptırmanız gerekir.

Zaten birçok ülke vize işlemleri sırasında bu sigortayı zorunlu olarak talep etmektedir. www.axasigorta.com.tr ‘ye girerek sadece birkaç dakika içinde üstelik 6 Euro’dan başlayan fiyatlarla sigortanızı online olarak alabilirsiniz. İyi yolculuklar… Detaylar için tıklayın.

Meydanın ortasında Macarların 1000. yılını kutlamak üzere dikilen Milenyum Heykeli (Millenniumi emlékmű) yer almaktadır. Heykelin sağında ve solunda yer alan kolonlarda ise Macar Kralları ve önemli tarihi kişiliklerin heykelleri yer almaktadır. Meydanda günün her saati farklı milletlerden çok sayıda turist bulunmaktadır.

Budapeşte-5

Milenyum Heykeline karşıdan bakıldığında, heykelin arka tarafında Şehir Parkı, sağımızda ve solumuzda Güzel Sanatlar Müzesi ve Sanat Galerisi, arkamızda ise Budapeşte’nin meşhur caddesi Andrássy Caddesi (Andrássy útca) uzanmaktadır.

Tavsiyem eğer vaktiniz ve enerjiniz varsa bu caddenin tamamını yürümeniz yönünde. Cadde yaklaşık 2,3 km uzunluğunda. Kahramanlar Meydanı’ndan güneye, şehir merkezine doğru yürüdüğünüzde önce bahçeli müstakil evlerin arasından geçeceksiniz. Zira henüz caddenin başında soldaki ilk binalardan birinde Türkiye Büyükelçiliği bulunmaktadır. Caddenin orta kesimlerinde genellikle konut ve ofis amaçlı kullanılan 3-4 katlı binalar yer almakta. Caddenin sonuna, yani şehrin tam merkezine yaklaştığımız bölümde ise dükkânlar ve meydanlar bulunmaktadır.

Budapeşte-6

Caddenin yapım amacı şehir parkı ile meydanı birleştirmek. Son derece özenilerek yapılan caddenin estetiğini bozmamak için toplu taşıma daha o zamanlarda (19. yüzyılın ikinci yarısında) yer altına alınarak Avrupa’nın en eski metrolarından biri inşa edilmiş.

Cadde üzerindeki Opera Binası görülmeye değer. Opera Binası için her gün ücretli rehberli turlar düzenlenmektedir.

Budapeşte-7

İkinci Dünya Savaşı yıllarındaki Nazi Partisi terörü ve sonrasında komünizm dönemi işkencelerinin anlatıldığı Terör Müzesi de ziyaret edilebilir ancak kısıtlı zamanı olanlar için önerdiğim öncelikli yerlerden biri değil.

Budapeşte’de konaklanacak gün sayısı çok olanlar için buraya kadar anlattığım yerlerin tadını çıkararak gününü tamamlaması yeterlidir. Zamanı az olanlar için günün devamında Andrássy Caddesi’ne 300 metre mesafede olan Gozsdu Udvar’a gitmelerini öneriyorum. Burası binaların altında ve arasında uzanan uzun bir pasaj ve avlular topluluğu. Gozsdu Udvar’da ağırlıklı olarak yeme-içme mekânları bulunmaktadır. Bu bakımdan akşam gidilmesini tavsiye ederim. Gittiğinizde henüz akşam değilse pasajı boydan boya yürüyerek diğer ucundaki çıkışına yakın olan Sinagog’a gidilmesi, Sinagog ziyaret edildikten sonra Gozsdu Udvar’a geri dönülerek oturulması makul olacaktır.

Budapeşte-8

Budapeşte-9

Dohány Sokağı Sinagogu (Dohány utcai Zsinagóga) Gozsdu Udvar’a yaklaşık 400 metre yürüme mesafesinde. Sinagog dünyanın en büyük 2. Sinagogu. Sinagog içerisinde her saat başı farklı dillerde rehberli turlar yapılmaktadır. Rehberin anlattığına göre 26 metrelik kulesi New York’taki 28 metrelik kuleden sonra 2. yüksek kuleymiş ve sinagogu dünyanın en büyük sinagogu yapmayan tek kriter buymuş. Yaklaşık 3.000 kişilik kapasiteye sahip sinagogun içi görülmeye değer. Ancak bence Sinagog’u esas ziyaret etme nedeni, 2. Dünya Savaşı sırasında Budapeşte gettosunda yaşananlara ilişkin anlatılanlar ve gösterilenler, Sinagog bahçesindeki mezarlıklar ve heykellerdir. Yani burası bir ibadethane olmanın yanı sıra mezarlık, abide ve müze özelliği taşımaktadır.

Budapeşte-10

Budapeşte-11

Budapeşte-12

Böylelikle ilk günün ana programı olan Şehir ParkıKahramanlar Meydanı ve Andrássy Caddesi etabı sona eriyor.

Budapeşte Gezi Notları yazı dizisinin diğer bölümlerini okumayı unutmayın.

Yazının ikinci bölümüne buradan ulaşabilirsiniz.

Yazının üçüncü bölümüne buradan ulaşabilirsiniz.

Yazının dördüncü bölümüne buradan ulaşabilirsiniz.

Yazının beşinci bölümüne buradan ulaşabilirsiniz.

Budapeşte şehrini rahat ve hızlı gezmenin yolu yerel turlara ve turistik noktalarda önceden yerinizi ayırtmak. Bu şehir için önerdiğimiz deneyimler şöyle; Budapeşte: Romantik Sevgililer Günü Yemeği ve Cruise (56 €), Airwheel Segway Tours Budapeşte (30 €), Budapeşte Hava Yolu Gezisi: 25 Dakikalık Gezi Uçuşu (237 €), Budapeşte: 3 Saatlik Küçük Grup Yürüyüş Turu (32.95 €). Bu şehirdeki tüm turları görmek için tıklayın.