DOĞUBAYAZIT İSHAK PAŞA SARAYI

İran gezime Van’dan başlayacağım için ilk durağım Ağrı’nın Doğubayazıt ilçesinde bulunan ve Topkapı Sarayı’ndan sonra ülkemizin son devirde yapılmış en ünlü ve değerli saraylarından İshak Paşa Sarayı’nı görmekti arzum.

Ağrı

Sarayın yapımının yaklaşık 100 yıl sürmesi ise ayrı bir heyecan verici bilgiydi benim için. Van’dan kalkan minibüsler ile yaklaşık 2 saatte Doğubayazıt’a ulaştım (Van üzerinden gidecekseniz minibüs seferleri 07.30-09.00-12.00-14.00-16.00 olarak karşılıklı seferler şeklinde). Van’da minibüs saatini beklerken tanıştığım, ilçede öğretmenlik yapan Halil Bayar ve Pınar Ceylan hocam ile yöreyi biraz daha yakından tanıma fırsatı yakaladım. İlçeye geldikten sonra Hasan hocam ile birlikte şehrin 5 kilometre uzağındaki sarp tepe üzerine kurulu İshak Paşa Sarayı’na taksi ile 15 TL karşılığında çıktık. Saraya giriş ücretli, müzekartınız yok ise 5 TL’ye sarayı gezebilirsiniz.

Ağrı-1

Ağrı bölgesine uygun ulaşım yollarından biri de havayolu. En uygun fiyatlı uçak biletlerini görmek için tıklayın

18. yüzyıl Osmanlı mimarisinin yaşatılan en güzel örneklerinden olan saray, aslında saraydan çok külliye özelliğinde. Sanatsal işlemeleri taş işçiliği ve oymacılığı ile gerçekleştirildiği için gerçekten büyüleyici. Tam bir sanat eseri! Saray kızıl toprak rengine yakın olduğu için gün batımına denk gelen şansım yüzünden çok güzel fotoğraflar yakaladım.

Ağrı-2

Saray içindeki divan salonun duvarlarında Türk hat sanatının ayet ve beyitleri gerçekten ilgi çekici. Sarayın avlusundaki kesme taştan yapılmış sekizgen türbe ise Selçuklu mimarisinin en güzel örneklerinden…  Saray, 14 bölümden oluşmaktadır.

• Dış cephe
  • Zindan
  • Fırın
  • Türbe binası
  • İç mimari bölümleri ( kapılar-pencereler-dolaplar )

Saray, yakın zamanda yapılan restorasyonla berbat olmuş. Yan avludaki plaka ile kapatılan yerler nedeniyle güzelim tarihi eserin içine etmişler resmen. Bir mimari ancak bu kadar bozulabilir. İnşallah kısa zamanda bu hatalar düzeltilir.

Sarayın altından yapılmış kapısı ise 1917 Rus İhtilali’nde Ruslar tarafından kaçırılmış ve şu an Moskova Müzesi’nde sergileniyormuş. Dünyanın ilk kalorifer döşenen sarayı olarak da bilinen bu sarayın, aslında tarihimiz için ne kadar önemli olduğunu bir kez daha vurgulamak istiyorum. 2000 yılında UNESCO Geçici Miras Listesi’ne giren, ülkemizin en doğusundaki bu muhteşem yapı mutlaka ziyaret edilmeli…

Ağrı-3

1 saatlik ziyaretten sonra 20 km uzaklıktaki Bazargan sınır kapısına geçiyorum. Gece uzun bir yolculukla sınırdan Tebriz’e hareket edeceğim.

Diğer yazılarımı okumak için www.gezgininayakizleri.com’u ziyaret edebilirsiniz.

Cüneyt Durhan

1978 Tekirdağ ikametliyim.. Gezmeyi ve seyahat edip , yeni yerler keşfetmeyi seviyorum.. Yeni kültür ve keşfedilecek yerlerin her zaman bir mutluluk kaynağı olduğunu düşünüyorum.Ülke veya şehrin kimliğini tanımak , halktan izlenimler edinmek , yöresel yemeklerini tadmak ve doğa güzelliklerini görmek herkes gibi benide heyecanlandıyor....