GUATEMALA CITY: DEV KABARTMA HARİTA

Guatemala’da Flores sonrası durağımız; ülke ile aynı adı taşıyan başkent Guatemala City. Flores’ten Guatemala City’ye 1 saat 5 dakika süren uçuş sonrası ulaştık. Uçuş sırasında Tikal civarından geçerken bu Maya Antik Kenti’nin ne kadar büyük olduğu daha net gözler önüne seriliyor. Daha gün yüzüne çıkarılamamış piramit tapınaklar orman kaplı kubbeler gibi, görünüyor uçaktan. Her ne kadar sis olsa da oldukça etkileyici bir görüntüydü.

Guatemala City

Ben biraz bu görüntüyü Filipinler Bohol Adası’ndaki Çikolata Tepeleri’ne (Chocolate Hills) de benzettim. Manzara eşliğindeki uçuş sonrası başkente ulaştık.

Nüfusu yaklaşık 3 milyon olan Guatemala City, ülkenin hem en büyük kenti hem de en modern ve gelişmiş şehri. Ermita Vadisi (Valle de la Ermita), üzerinde yer alan kent eski bir Maya yerleşimi olan Kaminaljuyu adındaki şehrin üzerine kurulmuştur. Tarihi 9 bin sene öncesine kadar uzanan kentte hava hep 20 derece civarında seyreder. Yine de Mart ve Nisan en sıcak dönemleri. Mayıs – Eylül arası ise en yağışlı dönemi.

Guatemala’nın eski başkenti Antigua kenti imiş. Ancak 1773 senesinde gerçekleşen deprem sonrasında kentin tamamı yerle bir olmuş. Bu nedenle başkent, Antigua’dan Guatemala City’e taşınmış.

Biz kente ilk indiğimizde buradaki yerel rehberimiz bizi doğruca “Mapa en Relieve”e yani Guatemala ülkesinin kabartma haritasına götürüyor.

Guatemala City-1

Bu haritayı yapan kişi ise Francisco Vela Arango. Francisco Vela Arango, 23 Temmuz 1859’da Quetzaltenango’da dünyaya gelmiş. Teknik okulda eğitim alan Francisco topoğrafya mühendisi olarak mezun olmuş. İşte bu teknik bilgisi ona burada gördüğümüz dev kabartma haritayı yapmada çok yardımcı olmuş.

Guatemala City-2

19 Nisan 1904 senesinde yapımına başladığı çalışmayı 28 Ekim 1905 senesinde bitirmiş. Bu da kendisinin hayatı boyunca yaptığı en önemli projesi olmuş. Francisco Vela Arango’nun bu eseri gerçeği ile % 99,99 oranda benzerlik gösteriyormuş.

Guatemala City-3

“Mapa en Relieve”yi çevreleyen duvarlar ise 1905 senesinde Antonio Doninelly şirketi tarafından yaptırılmış. Bu duvarlarda ise ulusal arma, Orta Amerika arması, ulusal kuşları Quetzal, ulusal ağaçları La Ceiba, refahı temsil eden bir figür ve eski ve yeni dünyayı temsil eden iki karasal küre resmedilmiş.

Guatemala City-4

Bu kabartma haritanın Cuchumatanes Dağları tarafında, alt kısımda 60 metreküplük bir su deposu yer alıyor. Çünkü bu harita üzerinde denizler, göller ve nehirler de işaretlenmiş. 750 tane ufak boru bu sistemi çalıştırmak için kullanılmış. Ancak günümüzde bu sistem ile sadece bir nehir çalışıyormuş.

Bu alanın hemen girişinde ise Guatemalalı heykeltıraş Rafael Rodriguez Padilla tarafından yapılmış olan Francisco Vela Arango’nun büstünü görebiliyorsunuz. 50 yaşındayken 1909 senesinde Chiquimula’da vefat etmiş.

Guatemala City-5

Buranın hemen karşısında ise Sonoro Ormanı yer alıyor. En önemli özelliği buradaki ağaçların dallarının ulusal müzik enstrümanları olan Marimba yapımında kullanılması. Bu ağacı ise kültür ve barışın ağacı olarak tasvir ediyorlar.

Guatemala City-6

TUĞÇE YILMAZ

Yaklaşık 15 sene Medya satın alma ve Planlama sektöründe çok uluslu şirketler ile çalıştıktan sonra kendi tutkusu olan gezi ve seyahate yönelerek Gezimanya.com’u kurmuştur. 1997 - 1999 İstanbul Üniversitesi Piyasa Araştırmaları ve Reklamcılık, 1999 - 2000 İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakultesi Antropoloji ve 2000 – 2004 Marmara...