HAYATIN ZİRVELERİNDE: ANNAPURNA

163603 Nis 2015Gezi Notu
Ali YeniayAli YeniaySilver Yazar03 Nis 201516360 Yorum

Emre Kongar’ın “Kızlarıma Mektuplar” adlı kitabında kızlarına verdiği öğüt halen aklımdadır: “Aşk yok diyenlere inanmayın. Aşka inanmayanların sebebi aşkın olmaması değil, onların halen aşık olmamasıdır” diyordu. Buna benzer şekilde birisi size “dünyadaki en misafirperver halk Türk Halkı” derse inanmayın. Çünkü bunun sebebi farklı halklar tanımamış olmasındandır. Nepal halkı şu ana kadar gördüğüm en misafirperver, en sevecen halk. O kadar cana yakınlar ki arada bir araçtan inip yanlarına gidip fotoğraf çektiğimizde bazen sadece gülüyor, bazen hiçbir şey olmamış gibi işlerine devam ediyor, çok nadiren de olsa fotoğraf çektirmenin karşılığı olarak para talep ediyorlar.

Nepal
Hinduizme Giriş

Nepal-1

Paket turlarda kaçırılmaması gereken en güncel ve ekonomik kampanyalar şöyle: Bansko Kayak Turu – 1 Gece Bedava, Bansko Kayak Turu – Ücretsiz Kayak Eğitimi, Lapland Turu - Son dakika 200 Euro indirim, %25 indirimli Prag Turu, Sicilya & Malta Turu – Son dakika %5 indirim, Belgrad Turu - %25 indirim , Prag Turu 14 Şubat Özel – Son Dakika %5 İndirim

Bu sabah 06.00’da 6 metrekarelik odamızda turist sesleri arasında gözlerimizi açtık ve kısa bir hazırlıktan sonra kahvaltımıza başladık. Kahvaltıda patates ve omlet haricinde gelen adını bilmediğim şey her neyse görüntüsüne bakarak tadına bakmama kararı verdim.

Bu arada heyecanları çıkış hazırlıkları sırasında gözlerinden okunan diğer guruplar ise parça parça tırmanışa geçtiler. Turist gruplarının yanında bizim yanımızda da olduğu gibi “taşıyıcı” gençler var. Bu durum ilk günkü kadar ters gelmese de rahatsızlığım halen devam ediyor ve kendimi “onlar da bu şekilde para kazanıyorlar” diyerek avutuyorum.

Nepal-2

Nepal-3

Bugünkü hedefimiz 2.874 metre yükseklikte bulunan ikinci kamp noktamız olan Gorepani (Ghorepani)’ye ulaşmak. Küçük bir hatırlatma: Uludağ’ımızın zirvesi 2.542 metre yüksekliğinde. Yol boyu geçtiğimiz çelik halatlarla gerilmiş asma köprülere, altından yüksek sesle akan sular ayrı bir heyecan katıyor. Bu köprülerde kulağımdaki müziği hemen çıkarıyor ve o güzel su melodisi eşliğinde karşıya geçmeyi tercih ediyorum.

Nepal-4

Nepal-5

İlk durağımızda kahve molası veriyoruz ve burada gördüğüm hamağa uzanarak o eşsiz manzara eşliğinde koyu sıcak kahvemi yudumluyorum. O anın tadını çıkarırken düşüncelerim bir anda ışıktan daha hızlı bir şekilde ülkeme gitmeyi başarabiliyor. Bedenin bir yerde, zihnin başka bir yerde olması da çoğu kez haz vermiştir zaten bana. Neyi düşündüğüme gelince, bir anda her şey: Annem, babam, 10,5 aylık iken ve ben buralarda iken ilk adımlarını telefondan görebildiğim yeğenim Ata, arkadaşlarım, sınavlarını atlatıp atama bekleyen öğrencilerim… “Neler yapıyorlar şu anda” diye aklımdan geçirmiyorum çünkü ben onlardan 4,5 saat ileride yaşadığım için çoğunun uyuduğunu tahmin edebiliyorum.

Nepal-6

Nepal-7

Himalayalara tırmanış sırasında Güney Annapurna Tepesi (7.219 metre) bize ara ara yüzünü gösteriyor ki çoğu zaman o zirveyi bulutla karıştırdığımız oluyor. Rehberimiz, yarın şansımız yaver gidip hava izin verirse çok daha müthiş görüntüler göreceğimizi bize müjdeledi. Sırtımdaki yük bana askerde yürüdüğüm kilometrelerce yolu anımsattı. Tabi ki ondan çok daha kolay bu. Sırtımdaki 15 kg’lık yükü hafifleten ve fazlasıyla güç veren Gipsy Kings müzikleri var neyse ki kulağımda. Müziğin hızlandıramadığı zaman ise yerlerde sıkça olan taze hayvan dışkılarının kokuları bizi ister istemez hızlandırıyor.

Nepal-8

Buradaki dağ köylerine araç ile ulaşım mümkün olmadığı için tüm ağır taşımacılık katırlarla ve eşeklerle yapılıyor. Bundan dolayı o kadar fazla eşekle karşılaşıp yol vermek zorunda kalıyoruz ki... Bir terslik var yalnız; eşekler bizim ülkemizdeki gibi yolun sağından gidiyorlar. Oysaki Nepal trafiği soldan işliyor. Bazen de uzun gibi gelen bu yorucu yolları kısaltan Ayhan Kalafat Hocamın bana anlattığı hayat tecrübeleri ve kendi hayat hikayeleri. Bu tip anlatımlar birkaç kitap okumaktan daha faydalı olabiliyor bazen.

Nepal-9

Nepal-10

Yükselti arttıkça çevremizdeki bitki türlerinin ve buna bağlı olarak doğanın kokusunun da değiştiğini gözlemleyebiliyoruz. Gözlemlediğim bir şey daha var; yükselti arttıkça insanların gözleri çekikleşiyor. Çünkü Himalayaların hemen arka tarafı Tibet. Buralarda kar 3.500 metrenin üzerinde görülüyormuş. İnsanların hallerinden zayıf ama soğuğa karşı dirençli oldukları hemen anlaşılıyor.

Nepal-11
Yükselti arttıkça gözler çekikleşir buralarda

Öğle yemeği sırasında sanki yine bir kast sistemi varmış gibi “taşıyıcı”lar turistlerden ayrı yemek yiyorlar. Onların yedikleri ise belli: Pilav. Pilav demek aslında çok doğru değil çünkü pilavı yağsız ve tuzsuz yapıyorlar. O açıdan onların yemeğine ben “kaynamış pirinç” diyorum. Nepallilerin bir özelliği daha; yemekleri çatal kaşık kullanmadan elleri ile yiyorlar. Kadınlar ise sağ elleri ile yedikleri için genelde sağ ellerindeki parmaklar ojesiz. Bu da ilginçtir ki kadınlar ayaklarındaki ojeyi hiç ihmal etmemişler. Çiftçilik de yapsa, çok fakir de olsa, ayakları bakımsız da olsa ojeli; çok güzel bir durum.

Nepal-12
Nepal Hanımları

Nepal-13

Artık çok fazla enerji harcadığımız için ve çantamızdaki çikolata ve bisküviler de bittiği için yemeklere zorunlu olarak alışmak zorundayız. Artık “momos”larına (mantının Nepal usulü) alıştım sayılır. Her öğünde ekmek istememiz onlara çok garip geliyor. Çünkü onlar pilavı ekmek niyetine yiyorlar zaten. Ekip arkadaşlarım yükseklik arttıkça da yemeklerin lezzetli hale geldiğini düşünseler de ben bunun daha fazla enerji harcayıp daha fazla acıkmamızdan kaynaklandığını düşünüyorum.

Nepal-14

8 saatlik bir tırmanışın ardından 2.840 metredeki Sunny Otel'e geldik. Odalarda herhangi bir ısıtıcının olmaması ve sadece bir yorgan olması gecenin bizim için uzun geçeceğine işaret. Ancak odamız öyle bir yerde ki hava karardığında karşımızda ay ışığının yansımasından bembeyaz bir şekilde Annapurna Tepesi (Hasat Kraliçesi)’ni görebiliyoruz. Sanki bakınca gökyüzünü deler gibi bir hali var karşımızdaki bu yüksek tepenin.

Nepal-15

Karşımdaki bu zirvelere baktıkça ileride bunların birisine ya da Everest’e tırmanmayı not defterime yazıyorum. Çok ciddi bir hazırlık ve antrenman sürecinden sonra 20 veya 30 günlük kamplarla zirve tırmanışı yapılabiliyormuş ve kişi başı maliyetinin 20.000 dolar civarında olduğu söylendi. Sabah erkenden asıl gitmek istediğimiz Ponhil (Poon Hill)'e çıkıp Annapurnaları karşıdan izleyeceğiz. Heyecandan mı yoksa üşümekten mi uyuyamayacağımız belli değil.

Nepal-16

Nepal-17

Bazı arkadaşlarım fotoğrafların çok güzel olduğunu söylediler. Fotoğrafların güzelliğinde; çekilen yerlerin güzel olması kadar, çeken insanın da güzel bir insan olması bunda büyük etken. Bu gezinin ilk günü tanıştığım ve tanımaktan çok memnun kaldığım arkadaşım, abim Resul Gümüş’e ait bu fotoğrafların çoğu. Aynı zamanda İFSAD (İnegöl Fotoğraf ve Sanat Derneği) Başkanı olan Resul Gümüş kendisini fotoğrafa adamış bir sanatçı. Benim için en büyük şans ise böylesine bir gezide benim her anımı “donduran” profesyonel birisi ile seyahat etmek.

Nepal-18

Nepal-19

Nepal şehrini rahat ve hızlı gezmenin yolu yerel turlara ve turistik noktalarda önceden yerinizi ayırtmak. Bu şehir için önerdiğimiz deneyimler şöyle; Annapurna Foothills Gün zammı (83.13 €), Pokhara Küçük Grup Yürüyüş Turu: Naudanda, "Dokuz Hills" (37.32 €), Pokhara 10 Gün Annapurna Base Camp Trek (712.54 €). Bu şehirdeki tüm turları görmek için tıklayın.