BAKÜ YAKINLARINDA KEŞİFLER: İLGİNÇ VOLKANLAR VE KAYA RESİM SANATI

63820 May 2017Gezi Notu
nevinsalmannevinsalmanGold Yazar20 May 20176380 Yorum

Bugün, Bakü'ye 64 km. mesafedeki Karadağ reyonunda yer alan 537 hektarlık alan, Milli Park'a gidiyoruz, bir dünya mirası daha görmeye... Hazar Denizi kıyısından ilerlerken yol boyu gördüğümüz, çalışır durumdaki petrol kuyuları bana Texas'ı anımsattı.

Bakü

Kobustan Kaya Sanatı Kültürel Peyzaj Alanı - (Gobu Azerice dağ geçidi anlamında,  adını buradan almış olabileceği düşünülmekte) - "Olağanüstü Evrensel Değer" kabul edilerek Unesco Dünya Mirası listesine alınan "kaya oyma resimleri" Bakü'ye 64 km. mesafede. Ülkenin en önemli kültürel alanlarından biri, en eski insan yaşamı olan bölgesi. Toplamda 5 dağdan oluşan ve 5000 hektardan fazla bir alan Milli Park. 6000'den fazla kayanın üzerindeki 40 bin yıllık kaya oyma sanatından bizlere kalan müthiş bir miras. Bölgede bulunan çok sayıdaki mağaralardan birinde bronz çağına ait 10,000 ve 2,000 yıllık bir katman da ortaya çıkarılmış. Bu katmanlarda ele geçirilen insana ait figürün ise en az 10.000 yıllık olduğu ve hatta daha önceki tarihlere bile ait olabileceği belirtilmekte.

Bakü-1

Bölgede ayrıca çok ilginç çamur volkanları ve grizu kayası oluşumları bulunuyor. Burası, bizim ülkemizde de çok sayıda bulunan, bir "Açıkhava Müzesi" adeta. Girişte çok güzel düzenlenmiş resmi bir Müzesi de mevcut. Müzenin önünde bir bey bize büyükçe beyaz bir taş kütlesini anlatmaya çalışıyor, kaval taşıymış, gerçekten de vurduğunuzda güzel sesler çıkarıyor. Müze küçük ama güzel düzenlenmiş.

Bakü-2

ÇAMUR VOLKANLARI - Bakü'ye 1 saat, Kobustan'a yarım saat mesafede ilginç bir yere gidiyoruz. Belli bir noktada otobüsümüzden iniyor ve bizi bekleyen minibüs ile dar, toprak ve engebeli bir yoldan zorlukla ilerliyoruz. 15 dakika sonra ulaştığımız nokta bu yolculuğa değiyor. Doğal anıt statüsü verilen onlarca çamur volkanları, tepecikler, tıpkı minik birer yanardağ, tepelerinde oluşan havuzcuklardan çamur kaynıyor, akan çamur tepelerin eteklerinde ilginç oluşumlar yaratmış. Dünyadaki yaklaşık 900 çamur volkanının üçte biri Azerbaycan'da, 100 den fazlası da Gobstan'da. Buradan çıkan çamur, tıpkı Lut Gölünde olduğu gibi kozmetik sanayiinde kullanılmakta.

Bakü şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Baku Old City Hostel, Four Seasons Hotel Baku, Fairmont Baku at the Flame Towers. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Atrium Hotel Baku International Trade Centre, Aysberq Resort gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Landmark Hotel Baku, Nemi Hotel, Grand Hotel tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Bakü aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Bakü-3

APŞARON YARIMADASI - Bakü’de görülmesi gereken önemli bir nokta da Surakhanı yerleşim alanının 30 km kuzeydoğu tarafında bulunan Ateshgah Tapınağı. Eski çağlarda, ateşe tapan Zerdüşt dini mensupları burada yaşamışlar. İran gezimde ziyaret ettiğimiz Zerdüşt tapınağı, Zerdüşt dinini gezi anılarımda da anlatmıştım sizlere. Bir görüşe göre Mecusiliğin kurucusu Zerdüşt’ün M.Ö. 7 ve 6.yüzyıllarda yaşamış olduğu, bunun da en önemli desteği Zerdüşt’ün hayatına ilişkin yaygın İran geleneğidir.

Bakü-4

Kısaca tarihine bakacak olursak, Bakü'nün tarihi oldukça eski devir ve tarihlere, M.S. 11. yüzyıla uzanan, dünyadaki en eski yerleşim yerlerinden biri. İlk yerleşimin Cilalı Taş devrine kadar uzandığı da bilinmekte. Topraklarından birçok hükümranlık, irili ufaklı Hanlıklar ve Osmanlıların geçtiği kent, Şirvanşahlar zamanında başkent olur. Bu dönemde altın çağını yaşayan Azerbaycan’ın tarihinde Şii Safevi Devleti ve Şah 1.İsmail’in önemli yeri var. Daha sonraları Moğol işgaline uğrar, İran ve Ruslar arasında el değiştirdikten sonra 1806’da tamamen Rus topraklarına katılır.

Bakü-5

Azerbaycan gezimizin sonuna geldik. Bakü şehrini çok beğendim, hem şehri hem insanlarını sevdim. Ülkedeki 2 Unesco Dünya Miraslarını gezdim, gördüm.
Tekrar gelir miyim? Neden olmasın...

Bakü şehrini rahat ve hızlı gezmenin yolu yerel turlara ve turistik noktalarda önceden yerinizi ayırtmak. Bu şehir için önerdiğimiz deneyimler şöyle; Özel Tek Yönlü Haydar Aliyev Uluslararası Havaalanı Transfer (39.7 €), Bakü: 3 saatte Özel Gece Turu (Yanardağ ve daha fazla) (60 €). Bu şehirdeki tüm turları görmek için tıklayın.